Gebroken schroef, hoe te verwijderen?

Ik hoop dat iemand me hier even verder mee kan helpen. Ik was vanmiddag bezig met het servicen van een uurwerkje. Toen ik deze omdraaide viel opeens de schroef uit de balansbrug, verder eigenlijk niet meer op gelet en verder gewoon alles gedemonteerd. Maar uiteindelijk wou ik de balans weer vastmaken voor reiniging en dat lukte dus niet. De schroef zag er al wat vreemd uit, dus een andere gevonden in mijn voorraadje van dezelfde maat maar veel langer. Toen keek ik nog eens goed en bleek het gat in de platine niet leeg, de rest van de schroef zit er dus nog gewoon in.

Het restant zit aan beide kanten ruim onder het niveau van de platine, dus ik heb niets om hem aan vast te pakken. Erg lastig aangezien ik niet van plan ben de brug vast te plakken. Ik heb al met het restant op de schroef een poging gedaan hem los te draaien maar dit lukt niet.

Heeft er nog iemand tips?

Heeeeeeel klein gaatje in boren, laten weken in wd40 en dan kijken of je hem er uit krijgt.

Maar ik denk dat Arie Kabaalstra met een betere oplossing komt.

Inca heeft bij een uurwerk van mij een restant van een schroef langzaam moeten oplossen met een soort zuur. Misschien kun je hem een pb sturen.
Vintage uurwerken opknappen, leuk he? (:smiley: Hoort er allemaal bij. Ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt, maar genoeg andere gekkigheid.

Klein gaatje boren en met een linkse tap eruit draaien.

Er is een speciaal gereedschap, waarmee je het restant aan twee kanten vastklemt, en je het (mat wat mazzel) uit kan draaien, maar dat heb je natuurlijk niet (anders zou je de vraag niet stellen :smiley: )

Vooral niet gaan boren of met een schroevendraaier erin gaan pielen, daar beschadig je enkel de platine mee; het restant van de schroef kun je simpel oplossen (letterlijk) met Bergeon Vissin vloeistof: platine in de vloeistof leggen, theelichtje eronder voor wat warmte en de schroef lost kompleet op, de platine en schroefdraad blijven onbeschadigd.
Nu zullen er vast tips komen met allerlei huishoudmiddeltjes die (volgens zeggen) precies hetzelfde doen, maar daar heb ik geen ervaring meeā€¦

Succes,
Paul

1 like

Daar heb je een apart tooltje voor (niet goedkoop):
Bergeon 30209 Swiss Screw Extractor, kijk maar even op het net.

als je meer geduld hebt, kun je dit ook gebruiken:
Bergeon 4503-0050 Vissin Screw Extractor.
Dat is een zwavelzuur oplosing. Het hoofdmateriall (de kloof) moet dan wel van een
edeler metaal zijn. Verwarmen in een schaaltje lost het sneller op.
Lees de gebruiksaanwijzong maar eens.
Je kunt echter ook een beetje accuzuur kopen en dat iets verdunnen met gesdestilleerd water.

Met vriendelijke groet,
Inca

Geheel overbodig, Paul K was me al voor.

Bedankt Paul K (en Inca), ik denk dat ik maar eens kijk naar dat Vissin.

Misschien een stomme vraag maar waarom lost dat middel wel de schroef (ik neem aan ijzer) en niet (delen van) de platine op?

Na al deze tips ben ik benieuwd naar de oplossing en het filmpje daarvan! :wink:

Ik ook :slight_smile:

1 like

Geheimtip, niet verder vertellen :wink:

Soms valt een gebroken schroef vanzelf uit de platine in een ultrasoon badje!

2 likes

Volgens mij kan het eenvoudiger. Ik heb dit ook regelmatig gehad en leg het onderdeel dan onder de microscoop met forse vergroting.
Vervolgens met iets heel scherps en kleins proberen het schroefdeeltje stukje voor stukje linksom los draaien. Uiteindelijk komt het er dan weer uit.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat het niet vast zit door corrosive, maar meestal is dat niet het geval en zit het schroefdeeltje er gewoon ā€˜losā€™ in.
Succes!

als een schroef bij het LOS draaien afbreektā€¦ grote kans dat het restant dan WEL vastzit in de Platineā€¦ Vissin lijkt mij de beste optieā€¦

Gaatje borenā€¦ linkse tapā€¦ jaā€¦ leukā€¦ wie heeft er zulke kleine linkse tappen?.. en hoe ga je in een schroefje van een millimeter een gat boren?..

VroegĆ¢hā€¦ verwijderde ik afgebroken tappen gewoon door ze eruit te frezen met een volhardmetaal freesjeā€¦ zou hier mogelijk ook nog kunnenā€¦ maar om dan de rest van de schroef eruit te krijgen?.. bij alles kleiner dan M4 wordt dat lastigā€¦

je zou het schroefje met een dunne doorslag kunnen laten schrikkenā€¦ en dan proberen om em eruit te draaienā€¦ maarā€¦ neeā€¦ drupje Vissinā€¦ ik denk dat dat de meest eenvoudige en doeltreffende manier isā€¦

Paul heeft volkomen gelijk: niets boren en niet in het gaatje gaan pielen!

Ook zou ik niet snel een zuur gebruiken.

Ik heb wel ervaring met huishoudmiddellen. Met sterke aluin oplossing kun je helemaal veilig de schroef laten oplossen. Deze oplossing tast andere metalen dan ijzer niet aan.

Bij mij duurde dat bijna een week, voordat een schroef eruit was (eigenlijk volledig opgelost) maar ik heb de oplossing niet verwarmd.

Je moet wel opletten dat er geen andere schroeven e.d. in de platine blijven - bijvoorbeeld die van de wijzerplaatā€¦

Groet,

Alex

Zie ook http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,2953472

Als ik hem er niet uit gedraaid krijg (boren en tappen is niet te doen dus zeker niet doen) gebruik ik een ahuin oplossing.
Blokje bij de kruidvat om bloedinkjes na het scheren (van de vergulde hand)is hetzelfde spul. Het lost alle ijzer gewoon op. Je moet wel gedult hebben. Verwarmen van de vloeistof versneld het proces. Flinke concentratie maken en het gedeelte met de gebroken schroef in de oplossing leggen. Let op dat alles wat ijzer is weg is want dat lost mee op. Je moet wel gedult hebben duurt zeker een dag of 2.

Succes.
Men

Ik heb het ook een paar keer gehad en heb de ruwe methode gebruikt

het uurwerk helemaal kaal slopen en dan op de afgebroken schroef een druppel zoutzuur. zoveel dat het niet over de platine loopt (deze is van vergroomd koper dus wordt niet aangetast) als je dat steeds herhaald als de druppel weg is Je moet het echt een aantal dagen volhouden kan je na een paar dagen het restand van de schroef eruit duwen. Je moet vervolgens wel de platine goed schoonmaken omdat anders de nieuwe schroef gaat roesten.
Ik druppelde met een stateh stokje in het gaatje.

groet

Arie

Is het gelukt?

Het uurwerkje ligt momenteel te weken, ik zal jullie op de hoogte houdenā€¦

Ik moet wel eens afgebroken schroeven uit tandheelkundige implantaten verwijderen. Deze zitten altijd diep in het implantaat en dat maakt het noodzakelijk om met een stereo operatiemicroscoop met coaxiale verlichting te werken. Het fragment zit altijd spanningsloos los en wordt er simpelweg uitgedraaid door met een sonde op het fragment tegen de klok in te draaien. Als je kan zien wat je doet is het eigenlijk gemakkelijk.

Ik heb momenteel de platine in een bakje water met aluin liggen, ik probeer elke dag de schroef wat schoon te krabben, het bakje vult zich elke keer aardig met roest (oranje aanslag) dus volgens mij gaat het de goede kant op. Ik maak trouwens ondertussen fotoā€™s dus als het heeft gewerkt dan zal ik dat zeker laten zien.

coaxial1 Schreef:

Ik moet wel eens afgebroken schroeven uit
tandheelkundige implantaten verwijderen. Deze
zitten altijd diep in het implantaat en dat maakt
het noodzakelijk om met een stereo
operatiemicroscoop met coaxiale verlichting te
werken. Het fragment zit altijd spanningsloos los
en wordt er simpelweg uitgedraaid door met een
sonde op het fragment tegen de klok in te draaien.
Als je kan zien wat je doet is het eigenlijk
gemakkelijk.

Jaā€¦ maar een Kaliber is niet echt een tandheelkundig implantaat zeg maarā€¦kalibers zijn doorgaans van Messingā€¦ en dat kan wat klemmen, wat veren, wat vervormenā€¦ is even ā€œanother biscuitā€