Gebroken schroeven

ik heb al eerder gemeld dat ik bezig was met een Longines 9 LT uurwerk waarvan een aantal schroeven zo vastgeroest waren dat ik uiteindelijk het uurwerk met geweld uit elkaar heb getrokken waardoor wat onderdelen naar de filisteinen waren. een badje met zoutzuur helpt wel alleen ging daarmee ook de zilveren kleur van de platines.

Inmiddels heb ik een sloopwerkje van een Longines 9L gekocht in de hoop wat tandwielen te kunnen overplaatsen.
Dit is helaas niet mogelijk gebleken en ja hoor er zat weer een stuk van een gebroken schroef in het uurwerk.
wat wijzer geworden door de vorige keer heb ik deze keer wat meer tijd genomen(welgeteld zo’n 2 maanden) en heb ik iedere keer een druppie zoutzuur in het gat laten zakken waar de gebroeken schroef in zat. Dit werkte voor geen meter waardoor ik ben overgegaan op bleekwater als ik in de ochtend. een druppel bleekwater in het gaatje liet zakken was de schroefkop in de avond geroest en schraapte ik dat af door een scherp geslepen schroevendraaier rond te draaien in het gat waarna ik opnieuw een druppel bleekwater liet zakken.
En ja hoor dit weekeind was het gat open Na schoonmaken draaide ik er zo een nieuwe schroef in dus het werkt wel zo.
Alleen jammer dat ik nu nog op zoek moet naar wat nieuwe tandwielen.

Maar mocht het je dus ook eens overkomen. met veel geduld is alles mogelijk

Groet
Arie

Wow !!
Geniaal. Slim bedacht.

Bas

Deze tip zal ik onthouden
Groet. chris

mensen met iets minder geduld kopen een flesje Bergeon Vissin, is er speciaal voor gemaakt en daarmee los je in een paar uurtjes de schroef op, terwijl de (messing) platine of brug onaangetast blijft.
Als je toch zelf wat wilt knoeien, dan kun je de vloeistof zelf maken door aluin in water op te lossen…

Groet,
Paul

Paul

Ik had bij de horlogeboer gevraagd naar een flesje visin. Hij was er niet zeker van dat hiermee de zilveren laag niet zou oplossen daarom dorst ik het niet aan.

Ik zal het nog eens proberen met een sloop uurwerk
de tip met aluin zal ik zeker ook een keer proberen.

Groet
Arie

::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o Begrijp ik nou goed dat je zo veel geduld hebt dat je een schroef er uit hebt “geroest”??? ::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o::o

2 maanden…

Ik betwijfel of ik het geduld had kunnen opbrengen!

ja hallo ik zit natuurlijk geen 2 maanden naar dat uurwerk te turen.

Ik heb alleen in de ochtend en avond even met de schroevendraaier de roest er uit gepeuterd een druppel chloor erin laten vallen.
dit neemt nog geen 2 minuten per dag in beslag.
Maar de volgende keer probeer ik de optie van paul.

als het sneller gaat is het natuurlijk altijd beter

Groet
Arie

Grappig om te lezen en toch ook nog leerzaam.