Gebruik automatisch horloge

Heren,

als aanstormend junior horlogefreak, krijg ik deze week mijn eerste automatische horloge. (na maanden zoeken) Yes!!!
Een Zeno Pilot Carré Chrono. (bruin lederen band met gesp)
Ik ben al bekend met het feit dat een automaat enkele seconden voor en achter kan lopen en als dit teveel is, is dit eventueel te reguleren. (wel eerst c.a. 2 maanden dragen)

En als je de datum wilt instellen, je dit NIET mag doen als de wijzers tussen 10uur en twee uur staan.

Het horloge moet je opstarten door hem op gelijk te zetten en dan te bewegen en op te winden? Hoe wind je het horloge dan op? Als de kroon dicht zit en dan gewoon draaien? (net zoals “opwindhorloge”)
Of verschilt dit per horloge?

Heeft een automatisch horloge periodiek onderhoud nodig, om de 3 a 5 jaar?
Of is dit spekken van de kas bij de horlogemaker, dus gewoon wachten dat ie stopt?
Zijn er voor de rest dingen waar ik rekening moet houden of is dit het ongeveer?
Alvast bedankt.
rob.

Een automaat windt je inderdaad hetzelfde op als bij een “opwindhorloge”, bij dit type zal dat trouwens wel een beetje zwaar gaan, aangezien er een ETA7750 uurwerk inzit. (niks aan te doen, ligt aan het uurwerk)

En zo’n mechanisch horloge heeft zowieso elke 5, 6 jaar een onderhoudsbeurt nodig (revisie)
Het is juist spekken van de horlogemaker als je er langer mee wacht omdat hoe langer je wacht des te meer onderdelen er vervangen moet worden, en dat dus duurder voor jou uitkomt.

Ik weet niet hoeveel meter jouw horloge waterdicht is, maar ik zou een horloge ook 1x in de 2jaar waterdicht laten testen…

Veel plezier ermee!

Het horloge kan 30 meter onder water maar ik ga hem niet onder water dragen.
Vind ik zonde, is denk ik ook niet zo goed voor het lederen band, met name bij zout water.
Ben wel erg benieuwd!!

Wat betreft de datum verzetten is in de meeste gevallen onzin aangezien dit vooral oudere uurwerken betreft waar je dit niet mag doen. En voor zover ik weet is dit bij een eta uurwerk zeker niet meer zo.

Mvg Dennis.

Volgens mij wel weer bij deze Dennis,
tis een ETA7750 met dag en datum.
Ik zal het morgen voor de zekerheid nog even checken…

De verkoper heeft mij er op gewezen en geloof wel dat zij het weet.
(aanpassen datum)

Aanpassen van dag of datum dmv van de snelverstelling is zeker niet aan te raden bij mechanische horloges wanneer de tijd tussen 22.00 en 02.00 uur aangeeft…

Het mechanisme om de datum of dag schijf te laten draaien is dan al of nog in werking en door de snelverstelling kan dit beschadigen, ook bij een ETA uurwerk of een Valjoux 7750.

Zelf neem ik altijd een ruimere marge, na een ongelukkige ervaring met een ETA 2893 uurwerk. Ik verstel altijd wanneer beide wijzers tussen 5 uur en 7 uur zitten, zo ben ik 100 % zeker.

Bij de ETA automaten zoals 2824 enz mag de datumcorrectie gebruikt worden tijdens de datumingrijping. Het datumwiel dat de datumschijf meeneemt heeft een flexibele vinger (meenemer) en is daarvoor voorzien.
Bij de Valjoux 7750 zijn geen beweegbare vingers of meenemers en kan er wel beschadiging zijn bij de sneldatumverzetting tijdens de datumingrijping.

Een automaat kan men opwinden zoals en handopwinder maar bij een automaat kan men blijven opwinden omdat men een sleepveer heeft. Wil zeggen dat als het horloge volledig is opgewonden de veer zal doorslippen omdat een automaat blijft verder opwinden bij beweging; eerst voldoende opwinden dat de veer voldoende kracht heeft om het horloge te laten juist lopen, kan onmogelijk bij te weinig kracht, wijzers juist zetten en verder dragen. Bij de Seiko’s zonder manuele opwinding moet men eerst het horloge dragen om een minimum aan veerkracht te bekomen en dan de wijzers instellen.

Alweer een duidelijk verhaal freddy. Daar stond mij ook al iets van bij uit een vorige topic.

Mvg Dennis.

Heb ik toch opeens een (relevante) vraag. Wat nou in de volgende situatie: ik heb mijn automaat een dag of wat omgehad. Na hem een tijdje weggelegd te hebben bedenk ik op een ochtend dat ik de automaat wil gaan dragen. Wanneer ik de automaat wil opwinden zie ik dat het horloge is gaan stilstaan op 00.00 uur. Wat is nu wijsheid? Horloge opwinden, paar uur laten lopen en dan alsnog goed zetten (geen optie, want dan is het al in de ochtend) of horloge opwinden en toch maar de wijzers verstellen (wanneer het kaliber dit toelaat, anders…).?

Gerwin

Als het een Valjoux is , met de hand opwinden, wijzers verzetten vooruit of achteruit kan geen kwaad, als je de datumcorrectie maar niet gebruikt tussen , met een veiligheidsmarge, van 22u tot 3u.
Bij dit caliber zitten twee wielen in met een vaste meeneemvinger, 1 voor de datum en 1 voor de dag. Er zijn soms horlogemakers die het niet zo nauw nemen met de positie van die wielen. Men kan die dag en datum makkelijk laten verspringen op 1,5 u tijd, maar als de positie niet nauwkeurig is afgesteld kunnen er verschillende uren over lopen.

Freddy,

bedankt voor je uitgebreide info. Nog even voor de duidelijkheid.

De kroon zit gesloten, deze opwinden (dit zal zwaar gaan) totdat hij gaat slippen. Vervolgens tijd en datum gelijk zetten, let op marge en vervolgens (eindelijk) gaan dragen.
Ik ga er trouwens ook vanuit dat er een handleiding bij zit. Horloge wordt vandaag gepost!!!
Houd jullie op de hoogte.
rob.

Neenj je moet niet opwinden totdat de veer gaat doorslippen, zal je ook mooeilijk kunnen horen. Gewoon een 10x draaien aan de kroon zodat er voldoende veerkracht is om JUIST te kunnen gaan.

Ja, zeer irritant al die schoonheidsfoutjes Freddy.

Net als het afregelschroefje bovenop een balanskloof die deels gedraaid is, brrrr!