Gebruik Cape Cod

Beste forumleden,

Ik zit na te denken om mijn band (en misschien de kast) van de Breitling iets op te poetsen met Cape Cod-doekjes, nu vraag ik me alleen af of je dan ook de afgeronden randen kunt krijgen zoals je dat met polijsten krijgt. Het horloge is nu ongeveer twee jaar oud en wil er graag een rubberen band bij zodat ik wat te wisselen heb, dan krijg je natuurlijk ook veel minder weer dezelfde (gebruikers)krasjes als de vorige keer.

Zitten er (nog meer) nadelen aan het gebruiken van deze doekjes? Ik hoor graag van jullie als ervaringsdeskundigen (foto’s ter illustratie).

Je gaat toch met een horloge van een paar duizend euro niet zomaar zelf een beetje lopen cape codden. Gewoon lekker laten, zo’n bling bling breitling is een krassen magneet.

5 likes

Een krasje op je kast of sluiting prima. Maar…

Dit zou ik overlaten aan een pro.

1 like

Dat ligt er maar net aan… Als ervaringsdeskundigen zeggen dat het kinderlijk eenvoudig is en dat het resultaat goed is zie ik geen reden om het niet te proberen. Als een professional zegt dat hij/zij er al moeite mee heeft sluit ik alle Cape Cod-gerelateerde tabbladen weer en ga ik over tot de orde van de dag.

De band zie ik weinig problemen in, maar de kast zou ik lekker afblijven.

Kast ziet er ook nog prima uit overigens, het zijn wat kleine krasjes aan de zijkant. Het leek me in ieder geval wel verstandig om eens rond te vragen voordat ik wat bestel/verglim/verpest* (*doorhalen wat niet van toepassing is).

Het is idd kinderlijk eenvoudig en je hoeft helemaal niet bang te zijn dat je het te erg doet of dat er iets misgaat. Het haalt oppervlakkige krasjes vrij snel weg, maar diepere krassen zul je blijven zien.

Wel een paar tips:
Plak geborstelde delen af
Wrijf je AR coating er niet af

Voor de rest, a child can do the laundry!

12 likes

Top dankje

Die zitten, naast de lunette, gelukkig niet op m’n Breitbling

Wellicht een super domme vraag maar dat zit toch alleen op het glas? Ik zou namelijk alleen de zijkanten van de kas misschien iets meepakken.

1 like

Klopt, zit alleen op het glas. En aangezien de bezel geborsteld is, blijf je daar toch uit de buurt.

2 likes

Ja precies, zal wel rustig aan beginnen met 1 schakel, die kan ik altijd nog vervangen met een schakel die ik nog heb liggen.

2 likes

Als je de band eraf haalt en die plat neerlegt, kun je beter je kracht verdelen. En vergeet de voor en na foto’s niet :ok_hand:

2 likes

Ja precies! Mocht je geen voor en na foto’s meer tegenkomen heb ik het verpest haha.

5 likes

Kan je prima doen joh. Heb ik in het verleden zelf ook wel gedaan.

Tips:

  • Haal de band van de kast af voor je begint.
  • Plak geborstelde delen (of eigenlijk alle delen die je niet wilt polijsten) af.
  • Maak draaiende bewegingen over de te polijsten delen.
  • Spoel de band verdomd goed af (je wil niet dat er van dat diamantpoeder-sap dat in die doekjes zit tussen je schakels blijft zitten).
  • Ruik niet aan de doekjes want dat spul stinkt echt heel weeïg.

Ik zou beginnen op een schakel die je niet zoveel boeit (bijv. aan het einde die je er af zou kunnen halen en vervangen door een losse schakel). Dan heb je beeld bij het resultaat.

2 likes

Verwacht geen wonderen maar voor oppervlakkige krassen werkt het goed,eerst ff proefdraaien op binnenkant band ofzo.

Succes

1 like

Draag rubber handschoenen anders stinken je handen nog 3 dagen :joy:

3 likes

In navolging van wat Jaap @SuperC ook zegt. Kan je inderdaad rustig doen; geen enkel probleem. Ik ben zo a-technisch als wat (twee echte linkerhanden :joy:) en heb succesvol verschillende horloges opgeknapt met die doekjes. Buiten de tips van Jaap is het ook leuk en handig om even op YouTube te kijken; staan heel veel instructie filmpjes op over Cape Cod. Succes! :+1:

1 like

Ik gebruik ze ook graag :ok_hand: heb echt wel goede resultaten behaald met Cape Cod. En ik ben echt geen vakman zeg maar :rofl: vooral de band; gewoon doen. Oppervlakkige krasjes poets je er mooi uit. Diepe krassen zeker niet. Het is echt voor de swirls en veegjes.

2 likes

Heb wat doekjes besteld en ga het proberen, doe eerst wel op een onopvallend plekje. Zal wel loslopen. Bedankt voor jullie onuitputtelijke kennis en expertise :call_me_hand:t2:

Ben benieuwd naar het resultaat. Succes alvast.

1 like

Heb laatst een gebrushte Vostok terug gepolijst mbv van zo’n doekje. Ging me alleen niet snel genoeg dus heb toen het doekje op de schuurmachine geplakt :grin: Ging als een malle.
Verder niet te bang zijn, met zo’n doekje alleen verpest je niet zo veel zolang je idd maar van de gebrushte delen en je AR coating weg blijft.

3 likes