Veel mensen hebben een chronograaf functie op hun horloge zitten. Echter zijn er volgens mij maar weinig mensen die deze functie ook benutten.
Is het verstandig om deze echter wel regelmatig te gebruiken om het mechanisme hiervan “soepel” te houden?
Dus niet dat het na jaren geforceerd wordt om te bewegen.
Ik heb zelf al bijna 20 jaar een automaat met chronograaf maar zelden de chronograaf gebruikt. En na jaren het idee dat de pushers niet lekker aanvoelden bij het indrukken.
Pushers zijn in feite knopjes, waaraan een pinnetje zit dat in het uurwerk op een schakelaartje drukt.
Die pinnetjes lopen door tubes en meestal gebruikt men veertjes om ze weer naar buiten te laten springen.
Door bijv. vervuiling kan een drukker slecht gaan functioneren. Dan ligt het aan vuil in de tube. Ik heb dat met een oude Seiko 6139 ooit gehad.
Seiko chronografen (ik heb het over de mechanische!) hebben sowieso een neiging om een slecht functionerende drukker te krijgen, vraag me even niet wat de oorzaak was, maar dat zat meen ik in het uurwerk zelf. Dit kon heel simpel door een horlogemaker verholpen worden.
Maar goed, dat zegt allemaal op zich nog niets over het chronograafgedeelte van een uurwerk. Er vanuit gaande dat dat bij een service van het uurwerk ook netjes gereinigd en gesmeerd wordt, zal dat net zo goed zijn/blijven als de rest van het horloge.
Bij heel veel gebruik kan natuurlijk (ook door de gebruikte rechte vertandingen op hele kleine schaal) slijtage optreden en dan kunnen er onderdelen stukgaan.
Tja en alles wat stil staat gaat op den duur roesten en vastzitten,een beetje wat is eerst de kip of het ei vraag.
Laten we er van uitgaan dat horloges en autos eigelijk gemaakt zijn om te lopen,en met een beetje verstandig gebruik en goed onderhoud gaat dat heel lang goed,maar ze hebben niet het eeuwige leven,op een gegeven moment komt vooralles einde oefening.
De chronograaf is gewoonlijk NIET gemaakt om continu te lopen!
Maar om de rest samen te vaten: gebruik levert slijtage op, rust KAN roest betekenen.
Het ligt eraan wat je qua service laat doen.
Bij fatsoenlijk (droog) bewaren en eens per 5-7 jaar laten servicen zal “rust roest” zeker niet te verwachten zijn.
Ik denk dat het continu laten lopen van een chronograaf inderdaad niet slim is, omdat, zoals voor mij al gezegd is, dit toch voor slijtage zal zorgen. Toch denk ik dat het wel verstandig is om af en toe de chronograaf even aan te zetten, zodat het mechanische soepel blijft…
Onzinnig inderdaad maar wel mooi. Ik kan echt genieten als ik bij mijn Chronograaf en dan vooral mijn Seamaster uit 1972, de chrono laat lopen. Ten eerste beweegt de grote secondenwijzer, vervolgens het minutenregister in de vorm van de jet wijzer, daaronder, daarna het urenregister in een aparte subdial. Al deze complicaties gewoon eens een poosje laten lopen en er af en toe naar kijken, daar geniet ik nou van:) Dit alles in de wetenschap dat de 24 uurs aanduiding ook meedoet evenals de datum. Ik stel me zo’n computeranimatie wel eens voor, waarbij je in het horloge door het uurwerk “zweeft”… Maar ja, ik ben dan ook getikt:+
Oh ja, ik kook regelmatig een eitje, daar is de stopwatch ook heel handig voor:D
En dat veroorzaakt ongetwijfeld enige slijtage… ach, daar heb ik zo’n horloge voor. Als je bang bent voor dure servicekosten moet je sowieso niet aan een mechanisch horloge beginnen. Puur rationeel gezien is zo’n mechaniek natuurlijk achterhaald, wie gaat nou veel geld uitgeven aan een mechanisch uurwerk, met alle afwijkingen van dien, als je voor de helft of minder een veel exacter uurwerk kan kopen? Daar moet je wel getikt voor zijn.
Puur rationeel gezien ben je al gek als je een horloge koopt,gebruik gewoon je mobieltje om te zien hoe laat het is,dus waarschijnlijk zitten er geen “normale” mensen op dit forum.
Als we onze mobieltjes nog wat kleiner konden maken,en er een horlogebantje aanmaakten was het hele horloge problem opgelost.
Kan Omega de tent wel sluiten.
Alleen heb ik dan een probleem,ik heb geen mobieltje.
Mobieltje & Horloges zijn als appels en peren. Een piepklein mobieltje op een horlogebandje heeft niks met een horloge te maken; het is gewoon een piepklein mobieltje op een horlogebandje. Je kunt vrijwel overal waar je bent de tijd zien, het gaat niet om het nodig hebben van een horloge lijkt mij. Anders waren “we” al lang gestopt bij 1 horloge. De zin van luxe
M.C. Schreef:
Puur rationeel gezien ben je al gek als je een
horloge koopt,gebruik gewoon je mobieltje om te
zien hoe laat het is,dus waarschijnlijk zitten er
geen “normale” mensen op dit forum.
Als we onze mobieltjes nog wat kleiner konden
maken,en er een horlogebantje aanmaakten was het
hele horloge problem opgelost.
Kan Omega de tent wel sluiten.
Alleen heb ik dan een probleem,ik heb geen
mobieltje.
Oh ja, ik kook regelmatig een eitje, daar is de
stopwatch ook heel handig voor:D
En dat veroorzaakt ongetwijfeld enige slijtage…
ach, daar heb ik zo’n horloge voor. Als je bang
bent voor dure servicekosten moet je sowieso niet
aan een mechanisch horloge beginnen. Puur
rationeel gezien is zo’n mechaniek natuurlijk
achterhaald, wie gaat nou veel geld uitgeven aan
een mechanisch uurwerk, met alle afwijkingen van
dien, als je voor de helft of minder een veel
exacter uurwerk kan kopen? Daar moet je wel getikt
voor zijn.
Je mist volgens mij het punt:
Als je continu, zomaar een chronograaf laat lopen, dan veroorzaak je echte slijtage. Een chronograaf is gemaakt om zo nu en dan dingen te timen en kan daar prima tegen.
Je verwart echter zuinig op je spullen zijn met geen geld willen uitgeven eraan.
Een goede chrono mag me best het nodige kosten, maar ik wil hem wel graag goed houden…