Gebruik pushers/knoppen G shock en waterdichtheid

Ok, morgen komen mijn (eerste) G shocks binnen (zegt Amazon :grimacing: ).
Moet ik van de pushers/knoppen afblijven in een natte omgeving zoals met de meeste andere horloges? Of hebben ze speciale maatregelen genomen tegen vochtdoorslag bij knopgebruik? Of is misschien het modelafhankelijk, bv alleen bij de Mudman reeks?
Misschien staat het wel in de manuals maar online vind ik er niet veel over.

Ik gebruik ze zelfs voledig onder water gewoon. Heb enkel probleem mee gehad.

Ik gebruik de mijne ook onder water, niets aan de hand.

Ook wel benieuwd naar of de constructie er voor bedoeld is. Dat t kan heb ik zelf ook wel ondervinden, maar of t ook zo ontworpen is vraag ik me ook af.

Ik vroeg mijzelf een tijd geleden hetzelfde af en vond een thread op WUS,die gaat een beetje op en neer tussen ja en nee. Als je ziet hoe G-Shocks gebruikt en misbruikt worden zonder enig probleem zou ik me er geen zorgen over maken.

http://forums.watchuseek.com/f376/button-operation-underwater-479376.html

GA-100 heb ik toch wat vocht problemen mee opgelopen op die manierā€¦ik zou het niet doen.

Mij is altijd verteld dit niet te doen. Zelfs niet bij horloges die 200m waterdicht zijn.

Ok, G-Shocks binnen! Over dit subject:
In de Manuals van beide horloges staat letterlijk:
ā€œEven if a watch is waterresistent, do not operate its buttons or crown (!) while it is submerged in water, or wetā€.

Dat ze het over een crown hebben lijkt er een beetje op dat het er staat omdat een juridisch medewerker het heeft gekopiƫerd van andere merken. Met een kroon. En dat het dus niet van engineering komt.

Die had ik uiteindelijk bij een tweede zoeksessie toch gevonden inderdaad!
Heel korte bloemlezing:
Diverse eigenaaren doen het (de pushers gebruiken in natte omstandigheden) zonder problemen.
In oude G-Shocks gebruiksaanwijzingen werd het WEL toegestaan bij 100 meter WR en meer.
ā€œAlleā€ G-Shocks hebben dubbele o-ringen in de pushers.
Mensen die het per mail aan Casio hebben gevraagd uiteenlopende antwoorden. (er staan een paar antwoorden in die draad)

Mijn conclusie: Er is protectie, het gaat geregeld goed, maar je loopt een verhoogd risico.

Kan goed gaan, vooral als je niet te diep bent. Maar beter niet.
Lees vooral die draad (tot op heden 3 paginaā€™s) als je dit interessant vind.

Ik heb toevallig de gebruiksaanwijzing van mijn Rangeman hier liggen en bij mij staat het er niet in? :confused:

EDIT: never mind, leesbril nodig, het staat er wel degelijk in. :see_no_evil:

Diverse malen gezwommen met verschillende G-Shocks om, en daarbij wedstrijdje gehouden met mijn zoon wie het langst onder water kon blijven. Daarbij gebruikte wij uiteraard de G-Shocks, waarvan wij onder water de pushers/knoppen indrukte. Dit werkte altijd geweldig en tot op heden nooit problemen gehad. Naar ik nu zie, hebben wij misschien wel mazzel gehad. Maar voor mij is een G-Shock en werkpaard, wat een hoop kan, mag en moet kunnen hebben.