Gebruik stopwatch en energie-verbruik ETA C01.211 van Tissot Seamaster 1000

Dit zijn typische n00b vragen: mijn nieuwe Tissot Seamaster 1000 met ETA C01.211 heeft een mooie blauwe grote wijzer die de seconden aangeeft als de stopwatch loopt (“centrale wijzer 60 secondeteller”). Nu vindt ik dat een erg mooi gezicht, dus wil ik de stopwatch altijd aanzetten / activeren. Gevolg is onder meer dat de 6-urenteller van de stopwatch ook meeloopt.

• heeft dat negatieve effecten zoals bijvoorbeeld extra slijtage? Er draaien immers meer wijzers die anders in ruste zouden blijven;
  • gevoelsmatig denk ik dat dit de gangreserve stevig verkort. Al die draaiende wijzertjes kosten nu eenmaal energie. Of heb ik dat mis?

Een nieuwsgierig mens, blijft leren :slight_smile:

Het permanent laten lopen van het chronograaf gedeelte zal altijd extra slijtage veroorzaken, maar dit is meer een kwestie van op tijd een onderhoudsbeurt. Het is ook afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte uurwerk denk ik zo. Of de gangreserve wordt bekort…?

Op de website van Zenith wordt het continu gebruik van de chrono bij de El Primero uurwerken afgeraden… En dat uurwerk is kwalitatief gezien topklasse. Nu heeft jouw Tissot geen El Primero uurwerk, maar ik zou toch even contact zoeken met de fabrikant. Een e-mailtje is zo gestuurd.

Ja en ja. In hoeverre het problematisch is… :sunglasses:

Ik had bijv. een paar weken op m’n Seagull ST19 de chrono mee laten lopen en hij vertoonde hierbij niet gelijk kuren ofzo.

Interessante vraag, zeker ook omdat de ETA C01.211 slechts 15 steens is en en veel plastic componenten heeft.

lencoth Schreef:

Interessante vraag, zeker ook omdat de ETA C01.211
slechts 15 steens is en en veel plastic
componenten heeft.

Ik dacht dat het gebruik van kunststof juist minder slijtage gevoelig was, toch?

marnix.moed Schreef:

lencoth Schreef:

Interessante vraag, zeker ook omdat de ETA
C01.211
slechts 15 steens is en en veel plastic
componenten heeft.

Ik dacht dat het gebruik van kunststof juist
minder slijtage gevoelig was, toch?

Daar zijn de meningen verdeeld over. De trade-off lijkt te zijn dat het niet gesmeerd hoeft te worden, maar uiteindelijk dan wel meer slijt dan metaal, maar ik ben geen deskundige. Heb zelf een horloge met een silicium balansveer en echappement, dus hoop van wel :wink:

Ik kan mij herinneren dat hier aleens een topic over is geweest,maar is al langer geleden,
.

Het enige uurwerk waar het geen kwaad kan is bij een chrono met verticale koppeling. Daar slijt t niet meer

harb Schreef:

Ik kan mij herinneren dat hier aleens een topic
over is geweest,maar is al langer geleden,

Dat klopt.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,150065,150369#msg-150369