bij deze even twee vraagjes over mijn breitling colt chrono automatic, niet cosc gecertificeerd.van 1999. heeft het veelvuldig gebruik van de stopwatchfuncties invloed op de gangreserve en de dagelijkse nauwkeurigheid? misschien zijn er medeforummers die er antwoord op hebben.
in het bolle mineraalglas zitten twee hele kleine minuscule ondiepe krasjes, alleen te zien van heel dichtbij, misschien omdat er een zwarte wijzerplaat opzit. heeft iemand misschien tips of dit ergens mee te polijsten is, of zeg je gewoon laten zitten. het glas vervangen vind ik zelf ietwat overdreven en te kostbaar.
alvast bedankt voor de tips
Het gebruik van de stopwatch vraagt extra energie. Die energie zit opgeslagen in de mainspring. Aldus is het logisch dat de gangreserve minder wordt bij intensief gebruik van de stopwatch. In het geval van een automaat zou dat geen probleem mogen zijn. Wat betreft de invloed op de nauwkeurigheid moet ik het antwoord schuldig blijven.
Voor de krasjes: Als het niet om saffierglas gaat, kan je eens proberen met Polywatch of Displex.
De nauwkeurigheid is afhankelijk van de eigenfrequentie van de balansveer. Het gebruik van de stopwatch zal energie nemen en derhalve hooguit effect hebben op de amplitude van de balans, maar niet op de eigenfrequentie.
De nauwkeurigheid zal derhalve niet lijden onder het gebruik van de stopwatch.