Aangezien ik voor het eerst een automaat draag, heb ik nog wat vraagjes…
Is het verstandig om de gangsreserve helemaal te laten uitputten zodat de veer niet ‘lui’ wordt? Volgens een juwelier is het wel handig om dit heel af en toe te doen.
Wat is de beste manier om je horloge 's nachts neer te leggen?
Horloges leg ik 's nachts in de horlogedoos, 1 hou ik om de pols.
Als je wilt zeggen: hoe moet ik mijn horloges neerleggen om de afwijking zo klein mogelijk te houden: ligt eraan hoe precies het horloge is afgesteld in iedere positie.
Een kwestie van proberen en zien hoe de afwijking zo klein mogelijk is.
Qua slijtage enz. maakt het niets uit. Wel kan het slecht zijn als een horloge op de kroon rust (m.n.: neerleggen op de kroon, de schok kan doorgegeven worden via de opwindstift aan het uurwerk.
Aangezien ik voor het eerst een automaat draag,
heb ik nog wat vraagjes…
Is het verstandig om de gangsreserve helemaal te
laten uitputten zodat de veer niet ‘lui’ wordt?
Volgens een juwelier is het wel handig om dit heel
af en toe te doen.
Dan kan je hem toch niet altijd dragen? En daar heb je zo’n ding toch voor?
Nou ja, op dit forum gaat het er vaak wel anders aan toe:)
Wat is de beste manier om je horloge 's nachts
neer te leggen?
Gewoon neerleggen, niet op de kroon, zoals al gezegd, maar ergens waar het niet makkelijk vanaf kan vallen. Omhouden met slapen? Ik doe het iig niet:)
Een horloge hoeft mijn inziens niet af en toe ‘leeg’ gemaakt te worden. Een horloge, en zeker een automaat, is gemaakt om gedragen te worden. Wanneer je een winder gaat gebruiken let er dan op dat je de juiste hoeveelheid turns per day gebruikt. voor de Aquaracers zijn 650 omwentelingen per dag genoeg om het horloge draaiende te houden zonder hem verder op te winden. Je kunt met 650 TPS dus nooit overwinden.
Eerlijk gezegd doe ik met een automaat niets bijzonders, zeker niet anders dan ik met een quarz zou doen. Dragen doe ik zo het me uitkomt. Dus soms drie dagen achter elkaar, soms weken niet. Neerleggen doe ik zo dattie niet beschadigt. Als ik zin heb, gelijk in een kistje, om een ‘kussentje’ en anders gewoon los op het nachtkastje. Niet op de kroon, en niet op het glas, verder maakt het me niet uit.
Ik heb nochthans eens ergens gelezen dat als je automaat te snel loopt je em tragen kan doen gaan las je em net s’nachts weglegt op de kant van de kroon. En idd het klopt ook.
waarom kan het kwaad als je em op z’n kroon legt?
Het kan geen kwaad als je hem zachtjes op de kroon legt.
Zoals Bernard al zei, kan de kroon schokken doorgeven aan het uurwerk. Bovendien is de kroon vaak relatief eenvoudig te beschadigen.
Het klopt trouwens dat de snelheid van een mechanisch uurwerk afhankelijk van de positie is. Daarom wordt er vaak gemeten in diverse posities, en daarop afgeregeld. Gemiddeld moet het rond 0 zijn bij voorkeur.
Twee dagen terug ging ik m’n horloge gelijk zetten om 23:45. Toen ik de schroefkroon weer terugdraaide, klikte ik blijkbaar de datum een dag verder. Er is verder niks aan de hand, maar ik ken het verschijnsel dat je bij sommige automaten de datum niet mag aanpassen tussen 22:00 en 02:00.
Kans dat het uurwerk is beschadigd? En is het sowieso slecht om ook de TIJD aan te passen tussen een bepaald tijdstip?
waarom kan je er niet mee slapen dan ?
ik slaap en douche altijd met mijn horloges
Lijkt me voor een horloge zonder schroefkroon ontzettend slecht om mee naar bed te nemen. De enorme aantallen stof die tussen het uurwerk en de radertjes in gaat zitten, lijkt me in elk geval niet bevorderlijk voor de werking van het geheel.
Nou ja, tijdens het slapen transpireer je ook nogal. Er komt ineens een tv-reclame spot in me op waarin men laat zien hoeveel liter je uitzweet in een x aantal jaren:)
Daar wil je je horloge toch niet aan blootstellen? Ik zou iig wel op de waterdichtheid letten als ik al met een horloge om zou slapen.
Nou ja, tijdens het slapen transpireer je ook
nogal. Er komt ineens een tv-reclame spot in me op
waarin men laat zien hoeveel liter je uitzweet in
een x aantal jaren:)
Daar wil je je horloge toch niet aan blootstellen?
Ik zou iig wel op de waterdichtheid letten als ik
al met een horloge om zou slapen.
Auw je doet me pijn met je ring.
Is mijn ring niet is mijn horlogeD
Hmmm, ik maak me toch een beetje zorgen om de gangsreserve van m’n Aquaracer… Zaterdag de hele dag gedragen van 's morgens vroeg tot 3 uur 's nachts. Daarna afgedaan en de volgende dag stond hij al rond 4 uur weer stil. Is dit normaal?
De beste manier om een horloge neer te leggen is : leg ze voorzichtig neer,zorg ervoor dat ze niet in een tochtige luchtstroom ligt. Vermijd vochtige kamers.
Zorg ervoor dat de plaats waar je je uurwerk neerlegt zuiver is.
Vermijd stoffige ruimten s’nachts… Leg het uurwerk met de grote kroon naar de Zuidrichting.
Leg vooral je GSM ver weg van je uurwerk.
Zeer belangrijk is ook dat je je uurwerk niet pal naast je legt op een nachtkastje, want als je in je slaap per ongeluk een zwaai met je arm maakt, en pardoes het uurwerk meeveegt… watte…? het zal je gebeuren hey…
Een goede raad van tante kaat: Leg ze gewoon plat,en vergeet de rest hiervoor…