Gebruik van lichtgevende verf

De onderstaande vraag kwam in mij op na het lezen van de restauratie van het “Seiko duikertje…6105-8110…Voor en Na” door Lucien. De vraag stond tussen een van de reacties, maar is denk ik een beetje ondergesneeuwd, dus bij deze nogmaals mijn vraag.

In het verhaal lees ik dat Lucien ook aan de urenindexen heeft gewerkt met lichtgevende verf. Het materiaal wat erop zat heeft hij eraf gestoken. Is het niet zo dat dit materiaal licht radioactief is(Promethium-147)? Bij de meeste Seiko’s, waaronder de Black Monster, staat er altijd een korte aantekening in het manual over dit materiaal. Het lijkt me dat je hier toch voorzichtig mee om moet gaan of valt het allemaal nogal mee?

Gr., Mark

Die hoeveelheid straling is zo klein dat ze te verwaarlozen is.
Er zijn andere stralingen rondom ons die veel gevaarlijker zijn.

Op oude u-boot horloges uit WOII werd toch wel verf gebruikt met enorm gevaarlijke straling?

Volgens mij werd toen Radium gebruikt: zeer sterk en langdurig radioactief. Daar vallen de nu gebruikte materialen bij in het niet.

Vroeger gebruikte ze inderdaad behoorlijk sterk radioactief materiaal voor de wijzers/wijzerplaten, totdat de medewek(st)ers allemaal gaten in hun wangen en tong kregen…

Bleek dus doordat ze met hun tong het kwastje altijd even nat maakte voordat ze dat spul aanbrachten…

Tegenwoordig is het vrijwel nihil. En heet het (super)luminova.