Ik ben al heel wat jaar lid van dit forum, maar post zelf niet zo veel, tenzij het over Russische horloges gaat. Die verzamel ik namelijk, al ben ik een beetje aan het afbouwen (dat wil zeggen niks meer kopen)…
Ondertussen heb ik al een stuk of 10-15 amphibias verzameld en van de week ontdekte ik bij toeval iets: Ik zat met een heel klein magneetje te ‘spelen’ en merkte dat hij op de kast van mijn net aangeschafte amphibia nauwelijks bleef zitten. Toen ik datzelfde probeerde bij een 5 jaar oude amphibia zat de magneet muurvast. Ik heb dat bij nog twee oude en nieuwe amphibia’s geprobeerd met hetzelfde resultaat (de oude houdt de magneet vast, de nieuwe nauwelijks).’
Hoewel ik niet wil bevorderen dat iedereen een magneet tegen zijn amphibia aanhoudt (kan niet goed zijn voor het uurwerk ;-)) vroeg ik me af of een van jullie dit toevallig ook heeft ontdekt. Kan het zijn dat het staal van de amphibia nu anders is dan dat van de wat oudere amphibia’s? En is het een goed of slecht teken dat een magneet nu minder lijkt te blijven plakken?
Ben benieuwd of iemand dit probleem kent, bedankt alvast!
Vroeger werden er verchroomde kasten gebruikt, in de basis dus een volledig ferro kast. Deze chroomlaag kan onder invloed van zweet e.d. aangetast worden. De huidige kasten zijn van stainless steel, het aandeel ferro metalen in deze kasten is minder, waardoor het een magneet minder aantrekt. Wanneer men is overgestapt op stainless steel weet ik niet precies.
Nee, da’s niet verstandig. Maar de magneet was klein en ik vond dat ik het voor het experiment over moest hebben Hoe dan ook lopen ze allemaal nog perfect, dus ik heb er niet al te veel kwaad mee gedaan…
Bedankt voor de uitleg Ticothijs, ik weet dat de meer recente komandirskie-kasten verchroomd zijn, maar dacht dat de amphibias de laatste 10-15 jaar hetzelfde zijn geweest (staal dus, ze zijn optisch ook exact gelijk). Maar als ik je goed begrijp is het dus een goed teken dat de magneet minder vast blijft zitten. Dat is -denk ik- goed nieuws met het oog op de duurzaamheid van de nieuwere kasten?
Precies, stailess steel of roest vast staal is duurzamer. Vroeger waren er fabrikanten die er uit kostenoverweging voor kozen om hun kasten te verchromen.
Indien je een antimagnetic hebt dan kan je er best een magneetje tegenaan houden. Het uurwerkje is beschermt door een plaatje juist om magnetisme enigszins te weren.
Zeker een mooie collectie! Ik heb eigenlijk alleen nieuwe amphibia’s (vanaf 2000), dit is wel een stuk origineler
De amphibia’s die ik heb zijn dus zoals de amphibia met neptun wijzerplaat (met gele cijfers) die ergens middenin je post staat. Die zijn wel allemaal verkocht als staal (muv de bezel), maar ondanks dat ze er exact gelijk uitzien zijn de nieuwere minder magnetisch. Maar dat kan er dus volgens Ticothijs op duiden dat het juist wél staal is.
De komandirskie van nu zijn trouwens zeker van chroom, daarover heb ik geen twijfels. Die zien er ook net wat anders uit.
Dan kunnen we denk ik concluderen dat ik gewoon allemaal amphibia’s met stalen kasten heb (dat blijkt uit uit de productcodes trouwens), maar dat ze in de loop der jaren van samenstelling zijn veranderd. Klinkt plausibel, want ik begreep op andere fora ook dat ze op alle manieren kosten besparen (van onderdelen op de wijzerplaat weglaten tot andere rotors monteren). Ben benieuwd of ik iets ga merken van de andere kwaliteit staal…
Mooie collectie Erik, vooral die neptun met groene wijzerplaat.
Een vraagje ik ben een beetje aan het kijken voor een horlogebox, waar heb je deze vandaan?
Hoi Lenno, ik heb ze allen op dat tijdstip stil gekregen door een magneetje, ha ha
Mooie discussie over het materiaal, maar in geval van de Vostok, maakt het niets uit voor mij. Indien je een oud barrel wil opknappen is het wel handig om een stalen aan te pakken, dat krijg je weer als nieuw, chrome niet.
Gr, Erik
lenno Schreef:
tjonge, mooie kist vol.
Hoe krijg je alle russen precies op een paar
minuten voor half tien stil.
Best een mooi gezicht.