Sinds kort ben ik in bezit van een mooie Boley Triebniet. Deze heb ik aangeschaft omdat ik steeds meer leer van het repareren van uurwerken en ik het stomweg een mooi bezit vind.
Eenmaal thuis het geheel beter te hebben bekeken zag ik dat de Triebniet nog een ander potentie heeft en dat is het zuiver plaatsen van de wijzers op het uurwerk. Hier voor moest het apparaat wel een “tafeltje” krijgen om het uurwerk goed te ondersteunen. Ik heb toen in afval stuk van een 4mm dikke plaatje aluminium op maat gemaakt zodat deze naadloos in de Triebniet paste. Nu heb ik een perfect wijzer opzet tool en geef nou geef ik de Triebniet een extra gebruiksmogelijkheid. Zie de foto’s voor wat meer uitleg ervan.
Creatieve oplossing voor het opzetten van de wijzers. Let echter wel o dat je op deze manier gemakkelijk de wijzers kunt beschadigen en het centreren gebeurt op het oog.
Grootste risico is het doordrukken / breken van de lagersteen van de secondewijzer, moet altijd goed ondersteund worden.
Boley is wel het beste merk triebniet, ponsen zijn goed gehard en mooi gepolijst.
Pas ook op met het vrijliggende van de kroon, de opwindas kan verbuigen of breken
Heb het even op moeten zoeken, want ik wist dus niet wat het was.
Ik zie nu dus dat het een veelzijdig apparaat is waar je dus veel diverse werkzaamheden mee kunt uitvoeren.
Vraag mij alleen af waar het hefboom mechanisme zit want je zult toch handmatig druk moeten uitoefenen?
Ik heb maar een heel klein apparaatje voor het zetten van wijzers
Maar je hebt hier wel wat moois aangeschaft en ik wens jou er veel werkplezier mee
Wow Ron, dat is een prachtige complete set! Heel veel succes en plezier in je verdere ontwikkeling in de horlogerie. PS: mag ik je vragen waar je de mat op je werkblad vandaan hebt?
De mat op mijn werkblad is een normale bureau onderligger van € 6,00
op het internet aangeschaft.
Beste Ron,
Ik lees net je topic, ik was even benieuwd hoe je ervaringen zijn na een klein jaar van gebruik?
Mooi werk trouwens
Ik hoor graag,
Het is wat ik ervan verwacht had en werkt erg makkelijk.