Helaas helaas, door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is je collectie verdwenen! De verzekering keert €10.000 uit als vergoeding voor de geleden schade. Veel te weinig uiteraard, maar ja, weinig aan te doen-- je hebt je partner nou eenmaal verteld dat dat was wat je ervoor had betaald dus je wilt ook geen slapende honden wakker maken door al te hard te protesteren…
Je staat nu voor de (voor sommigen misschien haast onmogelijke) opgave om een nieuwe collectie op te bouwen voor dit bedrag.
De spelregels:
-
Maximaal €10.000 (maar een overschrijding van 10% wil ik nog wel door de vingers zien, je hebt vast nog wel iets in je horlogepotje zitten). De horloges moeten ook realistisch voor dit bedrag te vinden zijn.
-
Niets terugkopen dat je nu al hebt. De horloges waar een emotionele lading aan zit zijn toch verdwenen en zelfs al koop je exact dezelfde referentie terug dan wordt het toch niet hetzelfde horloge. Dit is hèt moment voor een verse start.
Verder uiteraard helemaal vrij: geen minimum aantal horloges (als je er nu maar 1 of 2 hebt hoef je dat niet te veranderen als je dat niet wilt) en ook niet “één van elk type”-- als je nooit duikers of dressers draagt is het onzin om zoiets te kopen omdat het toevallig “moet” van een stomme checklist. Maak van je nieuwe collectie iets dat je ook echt zou dragen. Plaatjes zijn leuk. Toelichten waarom je bepaalde keuzes maakt mag maar hoeft niet.
OP begint, zeggen ze dan, dus “Hupsee, daar gaan wij!” (zoals mijn voormalig leraar Nederlands gezegd zou hebben).
Ik heb een voorkeur voor aparte designs, en dat zou ook na een dergelijk drama niet veranderen.
1) Nove Gemini
Een omkeerbaar horloge maar dan zonder de verfijning van een Reverso of een Tank Basculante. De meest onzinnige, overengineered constructie voor het omdraaien van je horloge.
2) Ba111od Chptr_∆
Een eigenzinnig horloge met een niet-traditionele uurwijzer (dat balletje, dat de binnenkant van de driehoek volgt).
3) Xeric Retroscope
Een quartz retrograde jump hour.
4) Accutron Spaceview 2020
Innovatief uurwerk, bijzonder design.
5) Citizen Promaster duiker

Als daily beater een prima optie, Eco Drive dus redelijk set-and-forget.
Ik geloof dat ik met deze set toch redelijk in mijn nopjes zou kunnen zijn, hoezeer ik mijn huidige rariteitenkabinet ook zou missen. Ik hoor graag wat jullie zouden kiezen.