Ik kom zo nu en dan weleens op het internet witgouden, geel gouden en rozé gouden horloges tegen. Nu vroeg ik mij af wat men zoal draagt in die kleuren? Ook ben ik benieuwd naar jullie mening betreft rozé voor mannen? Kan dit? Of is dit meer geschikt voor dames?
Ik ben niet zo’n fan van rosé, maar ik kan bij anderen zoiets als @HanDavinci plaatst wel waarderen.
Bij zakhorloges en horlogekettingen vind ik rood goud (dat is volgens mij zonder zilver, in tegenstelling tot rosé goud) net zo tof als geel goud, maar om de pols houd ik toch echt het meest van geel. Manchetknopen mogen van mij juist liever een klein beetje naar rood neigen, maar mogen niet zo rood zijn als zakhorloges wel mogen zijn. Simpele man ben ik hè? Voor de rest draag ik gelukkig zichtbaar geen goud, dat houdt het dan weer makkelijk.
Met wit goud heb ik niet zoveel op, al is mijn kijk daarop wel aan het veranderen door de lunettes van de Rolexen die Han steeds plaatst. Daardoor ben ik de warme glans ervan ten opzichte van staal steeds meer aan het waarderen. Of zoiets, denk ik. Ik vind het in ieder geval steeds toffer.
Afstemmen dat het allemaal precies dezelfde tint is, daar doe ik absoluut niet aan.
Aantal maanden geleden had ik met mijn vrouw een discussie over deze kleuren. Ze wilde dat ik haar een setje cadeau moest doen, uiteindelijk is het een setje (oorbellen, ketting, ring, armband) met diamanten in het witgoud geworden. Volgens haar schitteren de diamanten dan mooier, alleen vind ik witgoud niet echt bijzonder.
Diamanten weerkaatsen licht, wat ook wordt beinvloed door het goud. Dus bij witgoud is de weerkaatsing een stuk ‘accurater’ dan bij geelgoud of rosegoud, wat dus de weerkaatsing beinvloed. Daarom is witgoud een populaire keuze bij verlovingsringen. En: een diamant moet eigenlijk zo wit mogelijk zijn. Als je de witste diamant ever hebt dan ga je hem niet verpesten door hem in een geelgouden ring te stoppen