Geen geduld voor m'n KS

ik kan niet wachten tot volgende week mijn Stowa Antea Kleine Sekunde wordt gebracht!!!
'k lijk wel een klein kind op pakjesavond :wink:

Groet,
Michiel

dat is zeker een mooi horloge! alvast veel plezier ermee.

dat is zeker een mooi horloge! alvast veel plezier ermee.

Heerlijk he, voorpret? :slight_smile:

Lekker toch?

Ja zo gaat dat. Ik ken het. En het leukste is dat ze in het echt nog veel mooier zijn dan op de foto.

Dat is toch een prachtig horloge!

'k heb 'm!

Even 3 foto’s,
beetje laat, want ik heb 'm afgelopen dinsdag al gekregen van de Fedex

als ik nog andere foto’s maak zal ik eerst de vingervlekken weg poetsen :wink:

Gefeliciteerd, Michiel! Veel draagplezier!

Mooi hoor! Zo’n plaatje kan toch niet tippen ana het echte werk toch? Van harte en veel plezier ermee!

Van harte met deze klok, het is dat i voor mij te klein is anders…

specs webiste Stowa:
Gehäuse Edelstahl 316 L, poliert
Durchmesser 35,5 mm
Krone Edelstahl
Gläser Saphirglas
oben und unten
Zeiger gebläut
Zifferblatt versilbert und schwarz bedruckt
Uhrwerk Peseux 7001, 17 Steine, gebläute Schrauben, Genfer Streifenschliff

ik ben zo vrij geweest n foto door de …

Van harte en heel mooi horloge. Veel plezier ermee!

Ik kom zojuist een horloge tegen dat wel erg veel lijkt om die Stowa KS van mij…

NOMOS Tangente: standaard geen glazen bodem zoals op de Stowa, maar het is wel mogelijk. Datum aanduiding of zelfs gang reserve is een optie. Wel gaaf maar vertroebeld wat mij betreft het verder strake ontwerp…

'k heb twee vragen:

  1. Wie maakte in de jaren 20 van de vorige eeuw nu echt als eerste het ontwerp waar deze horloges op gebasseerd zijn??
  2. Zit er een Peseux 7001 werkje in? zoals bij de Stowa KS?

Wie o wie weet 't?

Groeten,
Michiel

Stowa bestaat al een stuk langer en horloges die bijna precies op de KS lijken maken zij al sinds 1938.
Volgens mij zit er in de NOMOS een aangepast Peseux uurwerk in.

Dat was inderdaad tot voor kort zo; sinds vorig jaar echter maakt Nomos de uurwerken (nagenoeg) geheel zelf; alleen robijnen en Nivarox Spiraalveer en dat soort kleine onderdelen worden nog ingekocht, maar platines en de hele rest wordt in huis gemaakt. Het is dus niet echt een compleet “manufacture”-uurwerk, maar zeker ook geen aangepast/opgeleukt Peseux meer, hoewel het (technische) design van de Peseux 7001 nog wel te herkennen is.

Wat betreft het design: het is inderdaad zo dat Stowa dit model al in 1938-1940 maakte, maar het is niet zo dat ze dat sindsdien zijn blijven doen. Het oude Stowa uit Pforzheim bestaat in die vorm sowieso niet meer; Jörg Schauer heeft eigenlijk de naam gekocht, maar niet is natuurlijk niet meer het oude bedrijf van Walter Stolz, de oprichter van Stowa. Ik heb zelf altijd het idee dat Stowa de Antea heruitgegeven heeft naar aanleiding van het succes van Nomos; en terecht natuurlijk.

Ik heb zelf de Nomos tangente; toen ik die kocht was de Stowa KS met het Peseux-uurwerk niet leverbaar, wat toen mede aanleiding was om de Nomos te kiezen, ondanks het forse prijsverschil… achteraf, als ik de foto’s Michiel zie, vraag ik me wel eens af of ik daar wijs aan gedaan heb, want het uurwerk van Nomos vind ik wel degelijk mooier, maar voor de rest van het horloge zie ik het prijsverschil er eerlijk gezegd niet zo vanaf. Voor het geld van mijn Nomos had ik bij Stowa de Antea KS plus de Marine automaat kunnen kopen, die ik ook prachtig vond. Achteraf vind ik dat ik dat misschien wel beter had kunnen doen… maar ondertussen geniet ik nog wel een paar dagen per week volop van mijn Nomos, natuurlijk :smiley:

Gerard, niet alle uurwerken van Nomos zijn in-house toch of wel? Zit er zelf aan te dneken om binnenkort (het nieuwe jaar) een Orion (NOMOS) aan te schaffen, zit hier al een manufactuur uurwerk in dan? Op de site kani k er namelijk niet veel over vinden, behalve dan dat ze het een Alpha uurewrk noemen.

Kijk even bij Horlogeplatform, daar staat bij vermeld welke een in-house hebben.

Ruud

mooie klok , en veel plezier ermee (tu)