Geen Kundo, wat wel?

Sorry! geen horloge. Ik wil graag even een beroep doen op de onmetelijke hoeveel kennis in dit forum. Hopelijk is dat geen probleem.
Via een contact op de laatste rikketik in houten kreeg ik dit gekke klokje in onderdelen aangeboden. Ik dacht gelijk: Oh zon Kundo klokje. Maar volgens mij is het dat niet?
Ik ken er maar een paar: Kundo, Ato, Brillie. Volgens mij is het iets anders. Maar wat?
De plaquette wijst naar een instrumentmakerij, ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar zou dit een soort zelfbouw/kleine oplage kunnen zijn geïnspireerd op het Kundo systeem? Veel is hard gesoldeerd, dat is wel “vakmanschap-achtig” maar andere details zijn weer erg “fabrieks”
Waarschijnlijk herkent iemand van jullie het en snap ik vervolgens niet waarom ik het nog niet al op internet gevonden had… Alvast bedankt voor reacties!

Wat mij opvalt: geen centraal slinger gewicht (zoals bij veel andere electromagnetische uurwerkjes), gekke verhoudingen (waarom de wijzerplaat zo laag). De voet is van massief palissander en hij tikt 90 stappen op de seconde wijzer voor een minuut

7 likes

Fraai, contact opgenomen met het KNMI?

1 like

Nee, niet gedaan. Misschien een idee als blijkt dat het níet gewoon een standaard werkje blijkt te zijn. Op dit moment ga ik daar vanuit…

Heeft echt niemand een idee wat het kan zijn? Zou het dan toch het unicum zijn waar ik stiekem op hoop? :wink: dit zijn nog plaatjes van het uurwerkje los. Herkent iemand dit?