Ik krijg soms wel eens het idee dat de asian versie van het 7750 werkstuk alleen gebruikt wordt op de replicamarkt.
Zijn er dan geen klokjes met eigen ontwerp en dit werkstuk onder de motorkap?? Behalve dan de MM modellen en een aeromatic??
Nou laat maar horen
D’r was een orginele Prometheus CR1. Maar, toen bleek dat de ontwerper een beetje te goed naar Kobold heeft gekeken. Ontwerper ontslagen en horloge tegen dunpprijzen verkocht. Een aantal mensen heeft erg goedkoop een mooie klok gescoord.
Misschien een Ticino. Meeste zijn hommage’s. Bijv:
Ja weet je… het lijkt me eigenlijk niet kunnen wat je vraagt. Valjoux is zover ik weet een Zwitserse fabrikant. Dus een Asian Valjoux klinkt al gelijk als een niet betaald patent. Dus namaak. Wat die Asian versie voldoen ook niet aan de COSC norm. Dus kan maar zo dat ze 5 mins per dag achter gaan lopen.
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant movements gaat gebruiken die nagemaakt zijn.
Misschien zijn de patenten op een 7750 wel afgelopen zijn. Op een 2824 zijn ze dat wel, en die wordt zelfs in Zwitserland al nagemaakt door Sellita, als SW200.
Een Zwitsers uurwerk is niet per definitie een chronometer (COSC), dat zijn er maar weinigen.
Een Chinese kloon hoeft in technisch opzicht niet onder te doen voor het origineel.
Om on topic te blijven: Die Kobold ziet er nou ook weer niet super origeel uit. Die lijkt weer op een Sinn.
Ik heb in de post duidelijk aangegeven dat het gaat om de asian versie van het 7750 werkstuk.
Dus niet om een asian valjoux 7750
En ik weet ook op te maken uit de post van MartinB, dat er zeker fabrikanten zijn die dit werkstuk gebruiken
Dens Schreef:
Ja weet je… het lijkt me eigenlijk niet kunnen
wat je vraagt. Valjoux is zover ik weet een
Zwitserse fabrikant. Dus een Asian Valjoux klinkt
al gelijk als een niet betaald patent. Dus namaak.
Wat die Asian versie voldoen ook niet aan de COSC
norm. Dus kan maar zo dat ze 5 mins per dag achter
gaan lopen.
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant
movements gaat gebruiken die nagemaakt zijn.
Bedankt voor je input(tu), en de plaatjes;). Als je nog meer weet hoor ik dat graag.
MartinB Schreef:
D’r was een orginele Prometheus CR1. Maar, toen
bleek dat de ontwerper een beetje te goed naar
Kobold heeft gekeken. Ontwerper ontslagen en
horloge tegen dunpprijzen verkocht. Een aantal
mensen heeft erg goedkoop een mooie klok
gescoord.
Deze uurwerken uurwerken heten ook helemaal geen “valjoux” of “7750”, ze hebben gewoon eigen namen maar worden ‘in de volksmond’ zo genoemd. Dit heeft eigenlijk twee redenen; ze zijn inderdaad gekopierd van de 7750 en marketingtechnisch verkoopt het ook wel lekker natuurlijk, bovendien weet iedereen meteen dat het om een automatische chronograaf gaat.
In iedergeval word de merknaam dus niet gebruikt dus in die zin is het geen inbreuk op het merkrecht van ETA Valjoux. Als het precieze ontwerp of onderdelen daarvan door ETA Valjoux geregistreerd zijn zou ETA Valjoux naar de rechter kunnen stappen en de makers aan kunnen klagen op basis van inbreuk op het intellectueel eigendom.
Aangezien ik niet weet hoe dit in dit geval precies in elkaar zit vind ik het lastig om te zeggen of de producenten van deze uurwerken de wet overtreden, maar ik vind het te ver gaan om te zeggen: “het is nep en alles wat ermee te maken heeft is nep”.
Persoonlijk vind ik het wel een verschil of een dergelijk uurwerk in een horloge zit dat verkocht word dat een valse merknaam (inbreuk op merkrecht) of in een horloge van een “eerlijk” merk, zolang er maar niet bijstaat dat er een Valjoux 7750 inzit. Daarom vind ik dit juist ook wel een interessante discussie en hoop ik dat dit niet zal uitlopen op de zoveeste discussie over imitatie.
Ja weet je… het lijkt me eigenlijk niet kunnen
wat je vraagt. Valjoux is zover ik weet een
Zwitserse fabrikant. Dus een Asian Valjoux klinkt
al gelijk als een niet betaald patent. Dus namaak.
Wat die Asian versie voldoen ook niet aan de COSC
norm. Dus kan maar zo dat ze 5 mins per dag achter
gaan lopen.
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant
movements gaat gebruiken die nagemaakt zijn.
Geen enkel aziatisch merk kan COSC gecertificeerd worden, simpelweg omdat het niet uit zwitserland komt Seiko mag al vele jaren niet meer meedoen aan de chronometer wedstrijden. Zelfs de recent georganiseerde wedstrijd ( http://journal.hautehorlogerie.org/e...under-way.html ) laat geen aziatische concurentie toe.
Yeah right Bij Seiko/Citizen/SeaGull/Orient/… spreekt niemand engels…
Bovendien heeft ETA er ook geen problemen mee bijv verlopen Seiko patenten te gebruiken in hun modellen. (heb ooit gelezen welke feature het precies was, volgens mij iets met bi-directional winding, maar kan het zo niet terug vinden)
Geen enkel aziatisch merk kan COSC gecertificeerd
worden, simpelweg omdat het niet uit zwitserland
komt
maar ik heb het niet over certifisering. Ik bedoel ze hoeven niet te voldoen aan de COSC norm. En ik bedoel daarmee, dat er geen enkele richlijn is op deze manier. Dus je kan nooit zeggen wat de maximale afwijking is.
Het Patent op de Valjoux is verlopen. Eta heeft
Valjoux opgekocht voor een habbekrats toen het
merk ten onder ging door de quarz rage. Als de
ontwerper zelf niet de blauwdrukken had bewaard
was de 7750 zelfs gewoon verdwenen want Valjoux
zelf had allle gegevens vernietigd. Toen
onverwachts de mechanische uurwerken weer
terugkwamen kon ETA dankzij de ontwerper zijn
gegevens de 7750 weer tot leven brengen. Eta maakt
de Valjoux 7750 dus ook na (maar had ook de
rechten). Nu zijn de rechten verlopen en mag men
in Azie hem net zo goed namaken.
Koop je wel eens aspirine ? Koop je dan alleen die
van Bayer of ook wel eens van het kruidvat ?
Kruidvat verkoopt dezelfde pilletjes maar niet
onder aspirine maar onder de chemische naam. Mag
want het patent is verlopen. Vind je dat dan ook
neppers en koopt alleen die van Bayer? De
fabrikant in azie van de 7550 verkoopt hem niet
onder Valjoux, als iemand hem verkoopt onder de
naam Valjoux maakt hij inbreuk op het merkenrecht
of nog erger, probeert de kopers te misleiden
(meestal de nepper verkoper).
Laats zag ik hier een post waar een student door
een nepper verkoper werd wijsgemaakt dat hij
aziaatische 7750 horloges had waar ook zwitserse
delen inzaten. Bullshit.
De kwaliteit van de aziatische 7750 is echter
minder als de zwitser.
De zwitser is geolied. De aziaat meestal niet of
maar heel beperkt. Dat scheelt in productiekosten
want doorvoor heb je zeer goed getraind personeel
nodig. Nadeel van niet oliën is snelle slijtage en
niet soepel lopen. De aziaat loopt dus een paar
jaar en dan zul je waarschijnlijk een nieuwe
moeten kopen want een reparatie is duurder dan een
nieuwe aziaat. Service alleen kost je net zoveel
als een beurt voor een zwitser dus loont zefs
mogelijk al niet. Waarom de aziaten meestal niet
goed oliën zijn ? Teveel olie is nog erger dan te
weinig, dit is echt precisie werk. De vervuiling
in een aziaat is ook hoger dan een zwitser.
Als je de aziaten echter meteen service geeft zijn
ze niet eens zo slecht.
Maar hoe wil je die laten servicen, dan wil toch geen horlogemaker willen doen vermoed ik. Maar misschien ook wel, geld is geld.
En wat zou een service kosten, vermoedelijk meer dan de aanschaf van het horloge!