Geen 'nieuwe' maar wel hele fijne aanwinzzzzzt

Al een tijd op zoek en eindelijk gevonden; een mooie Bulova Accutron Spaceview! Ik ben verliefd geworden op de gouden Spaceviews vanwege het verhaal van de uitvinder, de unieke techniek van een stemvorkhorloge, en de ‘tech’ uitstraling. Aangezien 1 gouden horloge in mijn collectie voldoende is heb ik onlangs mijn gouden Girard Perregaux chrono verkocht zodat ik op zoek kon gaan naar een zo origineel mogelijke Spaceview.

De kenners kunnen je vertellen dat het erg lastig is om een echte originele te vinden, omdat er zelfs door de leveranciers vrolijk op los geknutselt werd om gewone Accutrons om te bouwen naar Spaceviews (zo zijn ze eigenlijk een beetje ontstaan). Daarnaast zijn er nog veel onderdelen te vinden om een bestaand horloge alsnog om te bouwen. Zekerheid heb je nooit bij dit type horloge maar ik denk wel een redelijk goed exemplaar gevonden te hebben. De Canadese eigenaar wist me te vertellen dat het van een oud oom was die het horloge heeft gehad toen hij in dienst was van de Canadian National Railway. De insriptie op de achterkant komt overeen met de regio waar hij werkzaam was en het jaartal dat hij met pensioen ging. De eerste letters zijn zijn initialen. Wat fijn is aan het horloge is dat het de originele (en ietwat verweerde) wijzers heeft, een oude originele chapter ring, en een glas met Accutron opdruk.

Het horloge kwam in een net pakketje op goudkleurige (maar stalen) rekband. Vast heel hip in 1964-1965, maar niet in deze tijd als je het mij vraagt. Daarom heb ik hem nu alvast tijdelijk overgezet op een gebruikt cognac lederen bandje met gouden gesp. Ik ga binnenkort op zoek naar een mooi bijpassend bandje. Ik zal hem regelmatig dragen onder een overhemd als een soort dress watch. Uiteraard voldoet het (op de kleine maat na) niet aan de criteria van een dresser. Maar wanneer je werkt bij een informeel software en consultancy bedrijf kan het prima lijkt me. Het draait uiteraard allemaal om de foto’s dus…

Zie hier het horloge op zijn “originele” band

En hier op een lederen band.

12 likes

Lijkt me inderdaad (waarschijnlijk) een originele. Met chapter ring, in elk geval. 1964. Leuk!

Draag fors bij je.

Gaaf hoor! :+1:
Kan die Accutrons zelf ook steeds meer waarderen

Blijf het ook leuke horloges vinden met een boeiend uurwerk :+1: Gefeliciteerd met je mooie aanwinst

errug gaaf zelfs! :slight_smile:

De vloek van kleine polsen. Echt grote moderne horloges staan niet, maar kleine vintage horloges daarintegen des te beter :wink:

Mijn beste,

Mooi hoor. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Wat mooi! En bijzonder dat je ook de geschiedenis van dit horloge kent. Wat is eigenlijk de diameter?

De diameter is officieel 35mm, maar nauwkeurig meten levert volgens mij slechts 34,5mm op. Ik zal er thuis nog eens naar kijken.

Mooie afmeting voor jou zo te zien. Overweeg zelf om me misschien ook eens te oriënteren op kleine vintage herenhorloges, omdat sommige vintage dameshorloges wel heel pietepeuterig worden. Dit is zo’n beetje de standaardmaat, denk ik?

35mm is inderdaad een veel gebruikte maat bij vintage. Tussen 33-36mm is zo’n beetje de standaard

Dank voor je reactie! 33 zou misschien nog wel kunnen.

Mooie Spaceview! Geniet ervan :+1:

Mooi horloge, proficiat!

Erg gaaf horloge, toch dubbele gevoelens als ik zo een accutron spaceview voorbij zie komen.
Enerzijds spijt van de verkoop van mijne destijds, anderzijds… ik vond hem net wat te klein en was er gewoon te voorzichtig mee…
Desalniettemin een heel gaaf horloge! Veel draagplezier!

Dat is een hele mooie aanwinst gefeliciteerd . :ok_hand:

Gefeliciteerd met deze mooie zoemer en geniet ervan.
PS; de cognac band staat veel beter. :+1:

Bedankt allemaal! Na een dag dragen op kantoor durf ik te zeggen dat het in ieder geval een opvallend horloge is wat voldoende vragen opwekt. Niet mijn motivatie om hem te kopen, maar het is wel leuk om collega’s iets te vertellen over het horloge.

Schitterend horloge! Het goud staat hem ook erg fraai. En normaal ben ik niet zo van het goud, maar deze staat het om te gappen :heart_eyes: