Discussie is weer gaande met mij en een collega, is het (hypothetisch gezien) nu wel of niet voordeliger om een rolex op het vliegveld van Genève te kopen.
Koers met de euro scheelt niet veel momenenteel. Mijn discussie partner beweert dat als je vanuit Nederland naar Genève vliegt, en op het vliegveld automatisch geen btw betaald dus op het moment van aankoop een aanzienlijk lager bedrag betaald voor de zelfde rolex als hier in Nederland.
Wetende dat het uiteindelijk niet veel zal schelen aangezien de btw bij terugkomst nog betaald moet worden.
Maar is de aanschaf in Zwitserland innitieel gezien wel goedkoper als hier?
ik ben wel benieuwd, vlieg morgen naar Zurich
Ik vraag me af of er Los van de btw, ook nog een korting te bedingen is
Je zal geen korting meer krijgen. Zelfde idee als op schiphol bij tax free/non tax free. Aan de ene kant kun je btw vrij kopen. Bij de andere kan je korting krijgen. Die zwitsers zijn niet gek en zullen echt geen 40% korting gaan geven.
Je model moet er ook nog eens zijn. Als je op zoek bent naar een sub is de kans er wel dat ze er geen hebben. En als je dan nog eens op en af moet vliegen begint het verschil wel klein te worden.
Als je naar Genève vliegt is er geen mogelijkheid om belastingvrij te kopen. Je verlaat het vliegveld zonder in het belastingvrij deel te komen.
Als je vertrekt uit Genève heb je die mogelijkheid wel en kan je ex btw kopen. Dat zal minder zijn dan de incl btw-prijs in Nederland. Je zal bij aankomst in Nederland (of waar dan ook in de EU) echter je Rolex moeten aangeven. Dan betaal je alsnog tenminste de Nederlandse btw. Of dat voordelig is, is afhankelijk van of de ex btw prijs in Zwitserland (omgerekend in euros) lager is dan die in Nederland. Of dat het geval is weet ik niet.
Je kan natuurlijk bij aankomst in NL geen aangifte doen. Of je die gok wil wagen moet je zelf beslissen.
Oké bedankt voor de info, veel zal het niet schelen dan en de btw is daar geloof ik ook maar 8% dus zou je bij gassan een grotere korting krijgen als ze de prijzen gelijk trekken voor alle reizigers
Je moet in Genève oppassen vanaf welk deel van het vliegveld je vertrekt. Een deel is Zwitserland een ander deel Frankrijk waar je geen BTW teruggkrijgt, maar waar ze misschien wel een interessante prijs incl. aanbieden. En dan heb je ook geen problemen bij terugkeer in NL.
Je kunt natuurlijk ook in de stad kijken wat er zoal is, vragen om korting plus restitutie van de BTW.
Of dat een interessante deal oplevert moet je zelf uitrekenen.
1 like
Wat ik me dan wel even hard op afvraag is, als je aankoop in het taxfree gedeelte is, en je land in Brussel of Düsseldorf, wat natuurlijk ook frequent gebeurt door mensen in de grens gebieden, moet je het horloge dan daar inklaren? Aangezien dat het eerste EU gebied is waar je in komt, of zou je bij de Nederlandse grens moeten stoppen om dit te doen ?
Je zal in principe moeten inklaren daar waar je de EU binnenkomt.
Uitzondering is volgens mij als je eerst een overstap maakt binnen de EU. Dan doe je het pas op het vliegveld waar je daadwerkelijk de EU binnengaat.