Gehackt?

't Is al zo oud als, eh, de weg naar Rome? :thinking:

Ook hier het 2FA misverstand. :wink:

8 likes

Ik snap het niet…
Begrijp ik nou goed dat de wachtwoorden in plain text zijn in te zien? :flushed:

1 like

Nee, eerst de kleitablet zien te bemachtigen.

2 likes

Aan iedereen die meeleest:
Mijn spullen liggen in de DNK!!!

1 like

…en je horloges…thuis?

1 like

Eén tegelijk

1 like

Woont John in Donk? @JohnvdT WAT IS JE ADRES???

Donkervoort 7
Donk

Hoezo?

1 like

Hoi John, kan je geld naar me overmaken? Ik ben het, je moeder

5 likes

Nog steeds hetzelfde rekeningnummer?

1 like

Haha inderdaad, als ik dit soort consultants aan de directietafel zou ontvangen, dan zou ik een hartig woordje moeten doen met m’n projectteam én de commercieel directeur van de leverancier.

1 like

Leg het maar onder de mat dan vind ik het wel :grinning:

1 like

Nee. Dat was een misvatting. :smile:

1 like

Ik kwam 2 jaar geleden op mijn werk. En kreeg te horen dat ik naar mijn manager moest. Ik braaf daarheen. Zit er ook een HR iemand erbij.
Ik kreeg toen te horen dat in een datalek was. Ik trots, ik dacht eindelijk een nevenfunctie erbij te krijgen😁
Ik wist niet eens wat een datalek was.

Mijn pleegzoon woont op een andere locatie van dezelfde instelling en ik hoorde dat er een escalatie had plaatsgevonden. Nu is mijn pleegzoon een beetje een drama queen dus ik dacht ik lees even het verhaal vanuit begeleiders perspectief. Maar ja mijn pappa inlog en mijn werk inlog zijn twee verschillende dingen… En de inlog van thuis had ik niet bij me… Kortom, ik log in vanaf mijn werk account, ik me van geen kwaad bewust want als ouder was ik ook geautoriseerd.
Blijkbaar kwam ik zo naief en schuldbewust over dat het niet in mijn dossier kwam.

Moraal van het verhaal. Ik moet gewoon door de voordeur en niet via de achterdeur.
:grin::popcorn::grin:

2 likes

Maar goed, IT opperhoofden, bedankt voor alle input. Wat is het directe advies? Dat is mij nog niet geheel duidelijk na 200+ berichten… Wachtwoord aanpassen dus geloof ik, communicatie is ook een ding…

3 likes

Verander je wachtwoord naar iets lang genoeg. Gebruik eventueel een paswoord manager en hergebruik paswoorden liefst niet (te vaak) tussen verschillende sites/services.

Meer kan, en mag, maar is eerlijk waar geen noodzaak.

1 like

EDIT;
Zie de post hierboven

Topic gesloten maar wel hier wat antwoorden/opmerkingen.
Dagelijks melden zich hier zo’n kleine 30 leden aan en daar slipt weleens een ongewenst persoon doorheen.
Tl-1 leden konden voorheen zelf geen topic starten, alleen reageren. Na veel commentaar is dat veranderd maar nu weer even teruggezet naar de oude situatie.
Tl-1 kan voorlopig dus geen topics starten.

Wees voorzichtig met je gegevens! Iedereen heeft hier weliswaar een alias maar met een beetje handigheid ben je zo gevonden. Onze regels zijn er ook niet voor niets. Ondanks dat zien wij dagelijks dat onze trouwe leden zo vriendelijk zijn om te koop of gezocht topics even in het blauw te zetten omdat nieuwe leden dat zelf niet kunnen. Niet doen dus!

Als iets koopt, laat het dan bv bezorgen op je werk, neem een postbus of neem het risico (en deal met het gevolg van je eigen actie).

Kies voor een ingewikkeld wachtwoord en/of gebruik de two factor authentication. Die kan je gewoon activeren bij je eigen instellingen.

Pb’s kan je niet weggooien. Dat kon eerst wel maar omdat een pb voor deze software hetzelfde is als een topic, vonden leden het leuk om elkaars topics te verwijderen. Dit hebben we dus weer ongedaan gemaakt.
Als je niet wilt dat je adres in een pb achterblijft, zet een vlag, dan verwijderen wij het bericht.

Zojuist heb ik 12 nieuwe aanmeldingen vanuit Indonesië afgewezen. Hopelijk geen vakantiegangers …

Aanvullende info.
Om eea even te kunnen onderzoeken hebben we de mogelijkheden van tl-1 leden tijdelijk beperkt.
Dit om te voorkomen dat de eerdere Indonesische berichten wederom op het forum zouden komen.
Inmiddels is een aantal van deze beperkingen weer weg.
Er is er nog eentje en dat is dat tl-1 leden geen nieuwe topics kunnen starten. Ook deze beperking zal binnenkort weer verdwijnen en zal ik laten weten.

De hack betrof overigens niet het forum maar de wachtwoorden van een drietal leden. Waarschijnlijk toch een te eenvoudig wachtwoord. De boodschap die vervolgens in het Indonesisch werd geplaatst betrof advertenties voor een aantal goksites. Ook per mail zijn wij gevraagd om tegen een vergoeding links te plaatsen naar die sites.

Van sommige leden hebben wij het verzoek gekregen om pb’s te verwijderen.
Het plaatsen van één vlag op een pb met het verzoek eea te verwijderen is voldoende. Het is niet nodig om 60 pb’s te vlaggen. Wij komen er dan ook niet meer doorheen.

Wij verwijderen ook alle nieuwe aanmeldingen met vpn en/of van providers die wij niet kunnen plaatsen (bv cloudflarenet)

Dank en tot de volgende update.

51 likes