Ik ben door de likes heen…dus die hou je tegoed…dat krijg je als relatieve nieuweling hier, nog niet up to speed v.w.b. trustlevel. Die limited edition vind ik echt top, maar wat mij betreft niet een horloge om mee op avontuur te gaan. Ik maak me geen zorgen over een uurwerk…ben nog druk aan het leren, maar m’n eerste NH35 geserviced…en hey…het ding liep nog goed nadien ook ![]()
Ik kende term anker uurwerk niet, maar uiteraard ken ik het principe van traditioneel escapement .
1 van de tofste Seiko’s die er is alleen waarom die datum en dan ook nog op die plek
Subdelta?
Dat merk je in de praktijk niet. Die datum is echt heel erg onopvallend, tot je een keer denkt “hee, welke datum is het vandaag eigenlijk?”.
Los van het feit dat waterdichtheid altijd een momentopname is… Waarom niet? Het is een klompje staal en saffier zonder complicaties. Je zult weinig problemen krijgen.
Even een serieuze en oprechte vraag… Ik ben altijd geneigd om Bremont een wat lullig merk te vinden wat met veel poeha heel veel gebakken lucht verkoopt voor een schandalig optimistische prijs.
Voor 990 euro scoor je een Laco Flieger uit de sport serie met 200m waterdichtheid van een bedrijf wat gewoon stilaan echte geschiedenis heeft, zeg maar. Voor 1500 euro is daar Stowa, voor 500 Euro koop je iets van Smiths, en hoger in het segment zijn daar Fortis en Longines.
Ik heb een Britse collega die er ook steeds over begon, maar sinds hij mijn Hanhart 417 ES flyback over het genomen is dat wel heel erg afgenomen.
Kunnen jullie me helpen begrijpen wat Bremont aan de markt toevoegt?
Geen idee…als ik dat soort bedragen moet uigeven, zou ik dat niet aan een fieldwatch doen, maar wellicht een tudor, 2e hands roles, of GS misschien, maar ik zou niet aan Bremont denken. Als fieldwatch vind ik deze er wel leuk uitzien, maar wat je zet pffff wat een prijs.
Het korte antwoord: meer smaakjes om uit te kiezen.
Maar omdat ik weet dat korte antwoorden zeg maar helemaal niet jouw ding zijn, wil ik ook wel een poging tot een langer antwoord doen:
De manier waarop jij horlogemerken beoordeelt, lijkt een beetje op kuikens seksen. Even tussen de pootjes kijken en dan rechts in de bak of links in de shredder. Zo zwart-wit werkt het voor mij niet. Ik kijk naar een horloge en dan denk ik a) hebbe, hebbe, hebbe, b) mwah of c) hoefiknie. Daarna ga ik argumenten bedenken om dat te rationaliseren of, bij financieel heel onverstandige keuzes, om mezelf te ontmoedigen.
Overigens denk ik dat dit geldt voor meer forumleden, maar het is blijkbaar niet iets waarmee je te koop loopt.
Met dat in het achterhoofd, mijn reactie op jouw post:
Hoefiknie. Heeft inderdaad een historisch relevant horloge gemaakt. Daarna heeft het een miljoen saaie, generieke horloges met Miyota gemaakt waardoor ik het merk toch associeer met middenmoot.
Mwah. Geschiedenis: zie Laco. Zitten voor mij in een soort middenmoot van net niet goedkope horloges zonder enorm eigen smoel.
Mwah. Over het algemeen goede horloges, maar een merk met voornamelijk kopieën vind ik… moeilijk. Hebbe, hebbe, hebbe in sommige gevallen, namelijk als het reissues van oorspronkelijke Smiths-modellen zijn.
Soms mwah, soms hebbe, hebbe, hebbe. Mooie historische modellen, leuke link met de ruimtevaart. Moderne varianten vaak best mooi, maar duur. Daar koop je een Bremont voor, zal ik maar zeggen. En tenenkrommende marketing, ook hier op HF.
Vintage vaak hebbe, hebbe, hebbe. Nieuw vaak mwah. Waarom zou ik een nieuwe Longines boven een Bremont verkiezen? Qua uurwerk ontloopt het elkaar weinig. Kasten van Longines zijn vaak net wat eenvoudiger afgewerkt. Het is geen trip-tick van Bremont in elk geval. Nieuwste LLD kost 4000 euro? En heeft volgens mij niet zo’n niftige gelagerde interne bezel als Bremont.
In theorie hebbe, hebbe, hebbe, maar in de praktijk mwah. Simpele soms wat lompe kasten. Afwerking ok. Pushers vond ik niet super solide op de exemplaren die ik heb gehad.
Nieuw: meestal mwah. Iedereen die Tudor populair heeft gemaakt is medeschuldig aan de moord op Bremont, maar dat terzijde. Oud: vaak hebbe, hebbe, hebbe. Tweedehands voor een goede prijs op te pikken. Chronometer, technisch soms leuk (schokbescherming, trip-tick, gelagerde interne bezel). Goed afgewerkt. Ik vind ze vaker wel dan niet mooi.
Met dus de kanttekening: als een van deze merken morgen een model uitbrengt dat ik hebbe, hebbe, hebbe vind, dan ga ik daar argumenten bij verzinnen.
Nu ga ik siesta houden.
PS Mijn god, wat vind je eraan om zulke lange posts over dit soort onderwerpen te schrijven. Dat was eens maar nooit weer.
Wel van genoten, dat dan weer wel ![]()
Denk dat je gelijk hebt ja.
Een Flieger (en dus ook een Field watch) is in mijn optiek per definitie middenmoot omdat ze op basis van public domain ontwerpen voor een zo laag mogelijke prijs aan de door het ministerie van defensie gestelde eisen moeten voldoen. Alles wat je boven die spec doet is in mijn optiek een pose voor de galerijen, maar heeft geen enkel praktisch nut.
Ik zou van Stowa en Laco ook echt alleen de Flieger kopen, omdat mijn ervaring me leert dat al die Duitse huizen het net niet zijn qua ontwerp. Nomos uitgezonderd, Nomos is cool. Laco maakt een 37mm Flieger die 200m waterdicht is, 10mm dun blijft, met een automaat en goeie lume. Toolwatches gaat puur om specs, en dat zijn goeie specs.
Smiths, bijvoorbeeld, maakt nog echte 36mm RAF-style Pilots met zo’n stubby uurwijzer, gewoon zoals het volgens de MoD hoort. IWC is in de Mark serie al lang vergeten dat ze ooit met een RAF ontwerp begonnen zijn, en dus is Smiths de enige partij. Tel daarbij op de prijs onder 700 Euro na invoer, de 20000 A/m anti-magnetisme, de 100m waterdichtheid en de goede lume, en je hebt een meer dan prima horloge in handen.
Dat het allemaal niet-opwindende middenmoot is past bij het genre horloge waarnaar @pasd op zoek is.
Die collega van me heeft zo’n Trip-tick kast van Bremont. Het enige wat me er aan opviel is dat het een wat lomp ogende middenkast is, maar ik heb daar dus ook het nut nog nooit van ingezien. Dit wordt door Bremont bevestigt, als je naar de Trip-Tick case beschrijving kijkt op hun website gaat het met name om het spannender maken van het ontwerp.
Ze doen daarbij net alsof ze de drie-delige kast hebben uitgevonden, terwijl heel erg veel andere merken stilletjes aan al jaren een bodem - middenkast - bezel constructie kennen, en er ook al een miljard ontwerpen voor de lugs de revue gepasseerd zijn.
Het is precies dankzij dat soort gelul dat ik Bremont niet trek, maar Vertex wel. Vertex is simpel. Er was een dirty dozen horloge, we hebben het een tijd niet gemaakt, nu weer wel. Die zijn overpriced in vergelijk met een Smiths PRS-29, maar in ieder geval niet irritant.
Eens, Hanhart doet het ook niet meer voor mij.
Longines zit in mijn optiek juist wel erg goed in elkaar, maar ik kijk dan ook alleen naar horloges als de Heritage Conquest, de Dolce Vita, en de Ultra-Chron Classic 37.
Uiteraard. We zitten allemaal in dezelfde schuit.
Het was niet zo’n lange post. Ik heb gisteren in één ruk anderhalf boek zitten lezen, dan kun je het over een langer stukje tekst hebben. Dat laat onverlet dat ik je redenering leuk vind om te lezen, het er tot op zekere hoogte mee eens ben, en ik het erg waardeer dat iemand een mening post die niet op een zouteloos AI verhaal gestoeld is.
Dank dus! Chapeau!
Bremont??? ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het waren al uit de duim gezogen kontverhalen voor de overname, maar ze zijn nu helemaal van het pad. Zelfs op het Engelse forum gaan ze door de mangel. De ontwerpen en prijzen zijn nu nog minder realistisch. Vroeger zat er qua design nog wel eens een aardig model tussen, maar ze schoten zichzelf flink in de voet met de prijsstelling.
Los van marketing- en positioneringskwatsch, vind ik eigenlijk de nieuwe modellen van Bremont heel wat aantrekkelijker dan de oude.
Des goûts et des couleurs…
Vleesch nog visch imho, ieder zijn ding, talloze micro brands die een origineler design hebben voor een fractie van de prijs. Ik kan er de meerwaarde niet van inzien.
Dan maar groente? ![]()