Gehavend origineel of aftermarket?

Lichte gebruikerssporen op een horloge dragen idd bij aan het karakter van het horloge.
Bij de formula 1 serie van Tag Heuer (2006) had je dat al snel met de kroon beschermrubbers van het horloge .
Bij de eerste beschadigingen baalde ik er behoorlijk van maar nu stoort het me absoluut niet meer.
Er kleven zoveel mooie herinneringen aan deze klok :slight_smile:
Draag hem nog steeds met heel veel plezier!

Idd mooi, maar als het andermans onhandigheid is wat jouw horloge siert vind ik het toch een ander verhaal. Vervangen dus :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ja daar ben ik het mee eens tenzij het inderdaad een vintage horloge betreft .
Ik zelf zou in het geval van de Seiko het glaasje vervangen de bezel houden en
de aftermarket bezel bewaren voor een eventuele toekomstige verkoop.

Succes met je keuze lassale!

Persoonlijk zou ik alleen het glas vervangen en de rest lekker zo laten.

2 likes

Ik zal vervangen. Zoals @vierport al zei. Het zijn andermans onvoorzichtigheden. Maar als je voor de “rough look” gaat met bijpassend vintage horloge band. Ja, dan zo laten. Maar nieuwe bezel kost niet veel.

Hey Floris, ik wist niet dat jij ook in die business zat! :smile:

Kijk. Zo’n duiker die jarenlang door een Spaanse strandstoelen/waterfietsen-verhuurder is gebruikt en er daardoor ‘stoer’ is komen uit te zien

Maar back on topic: ik vind het altijd een beetje een raar gezicht, zo’n horloge dat tenminste echt gebruikt is (om te duiken wellicht?) met een fonkelnieuwe insert! Ongeacht of het nu een Rolexje is of een echte Seiko!

Kortom, die oude erop houden en als ie -naar je smaak- toch te ver heen is de nieuwe minimaal bleken! (En de oude natuurlijk bewaren voor de wabi-liefhebber.)

1 like

Ik ga mee met alleen het glaasje vervangen. Krasjes daar op vind ik wel echt storend.

gr, HJR

Opknappen en de originele onderdelen bewaren. Maar vooral doen wat je mooi vindt.

Bedankt voor jullie adviezen. Leuk om te lezen dat er zoveel verschillende meningen zijn. De twijfel kwam vooral omdat de beschadigingen door een ander zijn veroorzaakt, zoals @vierport terecht opmerkte. Het is geen horloge met een emotionele waarde. Maar de Seiko waarvan @Hieronimus een foto plaatste, vind ik geweldig.

Het besluit is genomen. De Seiko krijgt een nieuw glaasje, maar voorlopig blijft de originele en beschadigde bezel erop. Misschien dat ik die later ooit eens vervang. Inmiddels is er een “nieuwe” band onderweg. Ik zal het eindresultaat tonen zodra ie van de service terug is.

2 likes

Leuk om te lezen.
Met patina cq wabi sabi is het voor mezelf sterk afhankelijk van het horloge, of eigenlijk veel breder, van het voorwerp. Als het allemaal in de loop der jaren door je eigen toedoen is veranderd voelt dat misschien wat eh, meer eigen, maar ook als het van een ander is geweest, is de totale “look and feel” allesbepalend.

Een mooi oud huis vs een afgeleefde, uitgewoonde woning, het is heel wat anders maar moeilijk te zeggen waar het hem in zit. Bij horloges kan het ook verkeren, afhankelijk van de soort patina. Bij dressy horloges vind ik het bijvoorbeeld wel veel beter als een leren band wel in heel goede staat is, anders ziet het er zo shabby uit. Maar bij een duiker staat een “distressed” leren band dan wel vaak weer mooi. Bekraste glaasjes heb ik nog nooit mooi kunnen vinden.