Beste leden,
Voor mijn horlogegekke collega op het werk wil ik nog wel eens wat kleine dingetjes doen. Batterij vervangen, nieuw bandje plaatsen, dat soort dingen. Gelukkig ben ik daar doorgaans vrij handig in.
Onlangs kwam hij langs met een vintage 70’s Omega Geneve Dynamic. Bekende verhaal: van opa geweest, van paps gekregen, wil hem nu graag dragen, je kent het wel. Uiteraard advies gegeven om hem een volledige servicebeurt te laten geven bij expert. Maar hij wil hem nú graag ook om kunnen hebben.
Probleem is alleen de geïntegreerde bandaanzet. De band zit met een aparte ring aan de kast, waarbij (voor zover ik kan zien en Googlen) een standaard verende bandpen is gebruikt bij de eindschakel. De ene pen is helaas kapot (ingezonken/geen verende werking meer), waardoor deze er nog wel in zit, maar overduidelijk niet veilig is om te dragen.
Hier komt de moeilijkheid: ik kan die bandpen er wellicht uit krijgen, maar dan? De eindschakel zelf heeft namelijk geen uitsparing om er makkelijk met een Bergeon bandpentool in te komen. Als ik kijk naar de andere, goede eindschakel zit deze namelijk vrij strak tegen de ring wanneer de bandpen niet kapot is. En hoewel de schakel zelf hol is, kan ik er hoe dan ook geen Bergeon tussen krijgen.
Google en YouTube geeft helaas niet echt praktische informatie. Van wat ik zo lees, zou de oplossing doorgaans zijn om de schakel open te vouwen, nieuwe pen te plaatsen, schakel om de bandpen leggen en vervolgens dichtvouwen.
Gezien het feit dat ik dát toch echt niet aandurf, gooi ik het maar als vraag op het forum. Is er een handigheidje om toch nog een bandpen te kunnen plaatsen?