Geïntegreerde bracelets, wie was nou eigenlijk de eerste?

Ik vind een oud patent van ene Edouard Wenger
hij is van goeden huize
op 26 october 1949 om 7 uur 's avonds heeft ie een een zwitsers patentaanvraag ingediend
en eigenlijk vind ik dit wel een oerversie van een geintegreerde bracelet

linkje naar het patent
CH280560A

3 likes

1969

5 likes

Hahahaha… Tja.


Ik heb zelf deze die dicht in de buurt komt, en ik vind de Santos mooi. De IWC 3521 en de Rolex Il Texano vind ik ook goed te pruimen, net als een Oysterquartz, maar de rest is aan mij niet besteed.

Even een plaatje voor de sfeer:



Ik merk dat ik het liefst rond met bubbelglas en kleinere kast draag.

Best mooi, maar geen sterke band met die dunne 18k verbindingen. En voor een ruilband, ja ruil, vroegen ze me jaren geleden al € 9.000,-, dus maar laten repareren bij een goudsmid. Daar het advies deze niet meer te vaak te dragen. Was van mijn vader, nieuw gekocht in 1989. Nu in bezit van mijn dochter.

afbeelding

3 likes

In 68 vooral dames horloges. Ik zal straks eens kijken

1 like

Ja men zou er mee bezig zijn. Ik gok dat ze soort Zenith Revival toer gaan opgaan.
Dus dicht de originelen.

2 likes

De Grand Seiko is van 70. Je kan wel zien waar Moser zijn inspiratie vandaan heeft :wink:
En ik was in de veronderstelling dat de Actus serie al in 68 er was, maar dat is dus ook vanaf 70

1 like

Wat gaaf!

4 likes

Leuk stukje :+1:
Zou de vraag eigenlijk niet moeten worden toegespitst op herenhorloges? Voor dames zijn ‘armbanden met een klokje’ toch wel vaker in de mode geweest?

1 like

Hé, dit doet me sterk denken aan het ontwerp van de nieuwe Breitling Superocean :thinking: weten we ook waar ze inspiratie hebben opgedaan.

2 likes

Deze Alpina “Tresor” vond men in de jaren dertig heel sportief. Met vaste band.

5 likes

Vet

2 likes

Sportief is hij zeker met toen al een stalen band ?? Dat is zeker een vroege, maar volgens mij toch meer hooded of ook wel shrouded lugs/kastaansluitingen, zoals hierboven ook al een aantal getoond zijn. Met een springbar die onder of tegen de kast aan de band vastzet ?

Zie hier nog wat uitgebreider

Patent is interessant, maar is er het ook toegepast in een horloge?

1 like

Geen spring bar maar een soort pen systeem waarmee de band zijdelings in de kast schuift. Originele band. Ik maak hem maar niet los :slight_smile:

2 likes

Leuk ! en hoe is het mogelijk dat het originele bandje intact is gebleven. Klein wonder :upside_down_face:
En de constructie lijkt op de post boven jou met het Wenger patent ??

1 like

hmm, het heeft er iets van weg, maar dan toch anders :grin:
Bij mij is de kast “massief” met een gewoon rond klikdeksel.
En dat dat bandje nog heel is, is idd een wonder. Bij catawiki moet je nooit de beschrijvingen lezen maar alleen de plaatjes bekijken, dat werkt vaak beter :wink: (zo kwam ik er aan)

2 likes

Ik kan het niet vinden
de “uitvinding” is eigenlijk een sluiting van een bracelet, die handig weggewerkt is in de horlogekast zodat de bracelet mooier afgewerkt kon worden met edelsteentjes e.d…

Het patent werd niet toegekend.
Edouard Wenger (en zijn broerAndré) maakten horlogekasten, o.a. voor Patek Philippe

2 likes