Geïntegreerde bracelets, wie was nou eigenlijk de eerste?

Wie wel eens een reply van me leest weet dat ik altijd de Zenith Defy naar voren schuif als het OG sporthorloge met geïntegreerde bracelet-achtige look. Die kwamen in 1969 uit en zagen er toentertijd zo uit:

Zenith is zelfs zo ver gegaan om daar in januari van dit jaar een getrouwe her-uitgave van te maken in deze vorm:

Of ik ze heel erg mooi vind of niet doet niet ter zake, in mijn hoofd waren ze “de eersten”, en dan niet op de manier van de El Primero, zeg maar. :slight_smile: Maar nu zat ik vanochtend met m’n kopje koffie, wachtende op een nieuwe wasmachine, een review te lezen van dit horloge:

Uiteraard kwamen daar ook de grote drie geïntegreerde horloges voorbij. De Nautilus werd genoemd (1976), net als de Royal Oak (1972) en de 222 (1977). Iets waar veel mensen het liever niet over hebben is dat Rolex al een geïntegreerde bracelet op een sporthorloge uit hadden gebracht in 1970. En met een quartz uurwerk.

Il Texano, referentie 5100, was de culminatie van 20 jaar R&D door Rolex. Dat begon in de jaren 50, en in de jaren 60 sloten ze zich aan bij een groepje andere Zwitserse fabrikanten die onderzoek deden naar quartz horloges. Die race werd in 1969 nipt door Seiko gewonnen, wat de Japanners tot eeuwige zondebok maakte voor de quartz crisis, maar ik vind het saillant dat de Rolex 5100 Texan dus al bestond voor Genta z’n kwakje over de notie van een sporthorloge had gedaan.

Als ik het allemaal mag geloven was dat overigens ook direct de eerste Rolex met een quickset datum en saffierglas. Eigenlijk wil ik er eentje, omdat dit nog eens een Rolex met een verhaal is. En een fatsoenlijk R&D budget.

Even terug naar wie er nu de eerste was. Die Zenith Defy uit 1969 had shrouded lugs, maar of het geïntegreerd genoemd kon worden? Ik weet het niet. Maar in de review van de Omega Constellation die ik hierboven noemde kwam dit voorbij:

Blijkbaar bestaat er een Omega Constellation met TV-kast uit 1969. Referentie A 368.0847. Deze werd in 1982 opgevolgd door de Manhattan, het ronde model rechts., wat qua ontwerp duidelijk de voorouder van de huidige geïntegreerde gouden Constellation is.

Die review staat overigens hier:

Maar is de Omega dan het OG horloge met geïntegreerde bracelet? Nein.

In 1810 maakte Breguet het allereerste horloge wat specifiek ontworpen was om op de pols gedragen te worden voor de zuster van Napoleon Bonaparte, de koningin van Napels, Caroline Murat. Maar dat horloge had een bracelet van haar (yuck) gemengd met gouddraad.

Maar in 1868 hebben we een kandidaat te pakken. Antoni Patek ontwerpt z’n eerste polshorloge, en daarmee ook de eerste edelmetalen Patek. Het idee was blijkbaar niet zo populair, want pas in 1876 verkoopt hij er eentje aan de Hongaarse Gravin Koscowicz.

Of we het een sporthorloge kunnen noemen is zeer, zeer discutabel. In 1851 hadden W. Pettit & Co het eerste waterdichte horloge tentoongesteld op de wereldbeurs in Londen, maar Patek hield zich absoluut niet met dat soort ontwikkelingen bezig, dus dat ding zal zo lek zijn geweest als een zeef.

Aan jullie de keuze…

Het eerste OG horloge met geïntegreerde bracelet is:
  • 1876 - Patek
  • 1969 - Omega
  • 1969 - Zenith
  • Anders, namelijk:

0 stemmers

Ik ben benieuwd.

Overigens vind ik die Constellation uit de review wel erg cool.

23 likes

Nope

Het lijkt er zeker op dat er rond 1970 in Zwitserland een nieuwe stijl in opkomst was. Deze modellen zitten zo dicht op elkaar dat ze denk ik allemaal tegelijk in ontwikkeling waren. Sommige merken in het Beta 21 project gebruikten het om de omslag in binnenwerk te benadrukken met een nieuw modern uiterlijk. (vergelijkbaar met veel elektrische auto’s die ook iets futuristisch in hun uiterlijk willen)

De trend van dure stalen luxe-sporthorloges is volgens mij wel echt begonnen met de Royal Oak (die trouwens pas recentelijk weer heel populair zijn geworden). Hiervoor was het volgens mij vooral kleine oplage en/of in goud waar je dit uiterlijk zag.

4 likes

Anders. Seiko was eerst.

1 like

Zoals al eerder gemeld… IWC Da Vinci uit 1969, waarom vergeet je mij nu weer :sleepy: , op de beurs gepresenteerd, Japanse tegenhangers waren er denk ik ook maar die kwamen niet in Europa op de markt dus "bestonden ze niet " ( eerste automatische chronograaf van Seiko ) maar ook anderen modellen uit omstreeks die tijd hadden al een vorm van integratie. Moeilijk vast te stellen lijkt me.

Het is in de horlogerie heel moeilijk om een 1e aan te wijzen, en meestal zijn er dan ook nog variaties in definitie als zak, pols, gebruikt als ( maar was geen speciaal ontwerp ) of eerste speciaal ontwerp, eventueel dat uit voorschriften voortkwam, met name militaire ontwerpen. Santos vloog als eerste, Zenith maakte voor Bleriot het eerste dedicated vliegeniers horloge, dit als voorbeeld.

En wat is het punt ? Behalve dan de lol van wat vastgeroeste geclaimde ficties ontmaskeren, zoals van de oudste, of van Rolex en dergelijke, want als je even naar de geschiedenis van Gallet kijkt bijvoorbeeld, die toch echt de oudste is sinds 1466, en de eerste GMT functie met wijzer had - dus niet de Airman, en een draaibare bezel bij de Flight Officer voor een tijdzone die je niet hoefde vast te schroeven zoals bij een Weems, die bovendien een andere functie had ( kompas bepalen aan de hand van de zon) . Althans volgens wikipedia die misschien de enige onpartijdige scheidsrechter kan zijn in dit soort zaken ;

Early innovations[edit]

Among the Gallet’s professional timekeeping innovations are:

  • The first wristwatch with a center-originating sweep second hand for heart rate calculation (1912)
  • The first timepiece designed specifically for yacht racing (Gallet Yachting Timer, 1915)
  • The first wristwatch with a faster 28,800 BPH escapement (Racine Quick-Train, 1928)
  • The first wrist chronograph with a waterproof case (Gallet MultiChron Clamshell, 1936)[6][10]
  • The first chronograph wristwatch with multiple time zone calculator (Gallet Flight Officer, 1939)[5]
  • The first wristwatch with rotating bezel (Philippe Weiss, inventor) (Gallet Flight Officer, 1939)[5]
  • The first miniature chronograph wristwatch for professional women (Gallet MultiChron Petite, 1939)
  • The first 45-minute recording wrist chronograph (Gallet MultiChron 45, 1942)
  • The first stopwatch with a built-in spare parts compartment for quick repairs (1943)
  • The first chronograph wristwatch with additional 24-hour GMT hand (Gallet MultiChron Navigator, 1945)[29]
  • The first “waterproof” stopwatch (Gallet Yachting Timer, 1945)
  • The first 24-hour reading wrist chronograph (Gallet MultiChron 24HR, 1947)
5 likes

Leuk stukje historie, dank daarvoor. Die Rolex Il Texano is een vergeten model, heel cool.

2 likes

Die was inderdaad al in gaande, ingezet door o.a. IWC en Zenith en Omega in 1969. Genta heeft dit goed bekeken en er een paar heel mooie dingen aan toegevoegd. Dus weer afhankelijk van de definitie… wat is dan eerste luxe ? De Da Vinci was er ook in wit en geel goud, ook met Beta 21 uurwerk ( kruising stemvork en quartz ) en kostte toen ook een godsvermogen. Geen groot succes want kennelijk vond de “markt” die prijs niet passen bij dat merk denk ik. Inmiddels weer populair en verzamelbaar, vanaf zo 13K …
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dunner/platter een doorslaggevende factor is bij “luxe” gezien de Ro en Nautilus, waar de IWC toch erg lomp lijkt. Dus uurwerk techniek die dat mogelijk maakt speelt ook een rol.

4 likes

Leuk stuk en historie weer… En mooie toevoeging (IWC) van @Ron-W
Moet wel zeggen dat er volgens mij een verschil is tussen een armband waar een horloge in gezet is (de <20e eeuw modellen) en een geintegreerde bracelet.

2 likes

Ik wel, dat is geen geintegreerde band maar gewoon een band met rechte aanzet. Overigens had Seiko in 1968 meerdere 5 sports horloge met de shrouded lugs en een band met rechte aanzet.

4 likes

Eerste rubberen band.

een fotootje van een Vacheron Constantin 222 mag wel
uitgebracht in 1977, dus zeker niet bij de frontrunners
maar wat een gaaf ontwerp

7 likes

de Jaeger LeCoultre Master-Quartz kwam uit in 1972
ook wel geslaagd

de Piaget Polo kwam er in 1979 ?

3 likes

Eind jaren 60 kwam Tissot met de 516.

8 likes

Pic or it didn’t happen. Laten we er geen tekst-bonanza van maken.

Het is inderdaad een grof schandaal dat er nou een enorme hype op stalen sporthorloges is, maar dat de IWC Ingenieur niet vaak wordt genoemd. Het is toch ook één van de OG Genta ontwerpen.

De originele uit 1955 vind ik zelf één van de mooiste iteraties omdat ik niet van geïntegreerde versies houd:


Bovendien: 666. The number of the beast. Übercool. Maar daarna kwam de 3521 van de hand van Genta. Ofschoon ik geen Genta fan ben vind ik deze aanzienlijk beter geslaagd dan die rare Royal Oaks:

Kijk nou toch eens.

Da’s niet de schuld van de vintage iteraties. Die waren niet zo. Dat heeft IWC ooit in de jaren 80 of 90 verneukt, dus als ze besluiten om terug te gaan naar de basis hebben ze een vokking hit in handen.

Bvlgari Serpenti. Bestaat ook al langer dan men denkt.



Hmmm. Misschien niet voor heren.

Mooie toevoeging van een merk wat we niet vaak zien. RADO doet natuurlijk ook al sinds jaar en dag aan geïntegreerde spullenboel.

1975, overigens.

Leuk, over het hoofd gezien.

4 likes

Veel geïntegreerder dan dit kan het niet worden
Audemars Piguet Reference 5384
ook jaren 70 toch?

4 likes

Pic or it didn’t happen. Welke ref?

Ik moest even zoeken, maar ja. Met een kast van Favre-Perret SA, een JLC-gebaseerd uurwerk en een band van Jean-Pierre Ecoffey. Een mooi voorbeeld van hoe het concept “in house” nieuwerwetse marketing gelul is, je kon prima luxehorloges maken met goed gekozen leveranciers.

Alleen de SL 1832 en 3521 zijn van Genta, de 666 en 866 komen van IWC zelf. De SL 1832 is echt herondekt de laatste jaren en ook qua prijs al flink door de 20K gekatapulteert. En dankzij de Hodinkee push voor de 3521 gaat die ook hard nu met 6 - 10K, al is het nog lang geen Rolex hype. Wel een heel fijn, plat en super draagbaar horloge.

De huidige Ingenieur van IWC helpt niet echt trouwens met de mythe, een nogal kleurloos ontwerp imo.
Wat aangeeft dat het in 1e instantie toch veel meer te maken heeft met merk gekte, AP PP etc dan iets anders. Genta + Bvlgari is zeker geliefd maar komt daar ook niet bij in de buurt.

Het wachten is inderdaad al 5 jaren op die nieuwe Ingenieur…

1 like

uit de 1968 catalogus. De mijne komt uit februari 68. Maar dit zijn dus geen geintegreerde bracelets evenmin als de Zenith

1 like

Overigens, voor wie zich nu afvraagt waarom ik de Santos niet noem:

Ik was dat vergeten.

Chopard mag niet meedoen. De Alpine Eagle is best cool, maar 2019? Kom op. En de St Moritz kan ik niet serieus nemen.

1 like

Leuk stukje, Henk, maar vind je het zelf ook geen lelijke hokken allemaal?

1 like