Ik had deze Longines een tijd niet gedragen en kwam er achter dat ik eigenlijk maar weinig wist van dit model met dit kast type… de binnenkast is compleet met glas en caseback uit de buitenkast te drukken.
Ik heb deze op internet niet kunnen vinden…
iemand een idee wat voor Longines kast/combi dit is?
De Ultrachron werd gemaakt vanaf 1967 tot slechts 1973, sommigen zeggen tot 1976. Het speciale smeermiddel van de Ultra-Chron – molybdeenbisulfide – loste het wrijvingsprobleem op dat de vroege uurwerken met hoge frequentie hadden. Advertenties prezen de nauwkeurigheid van de Ultra-Chron aan tot “binnen een minuut per maand”. Deze loopt op een caliber 431 met 36.000 bph.
Gedurende jaren dat de Ultra-Chron werd geproduceerd, werden verschillende uurwerken gebruikt. Deze omvatten de Cal. 430 (centrale secondewijzer), Cal. 431 (centrale secondewijzer met datum), Cal. 432 (alleen uren en minuten), Cal. 433 (alleen datum) en enkele interessante handopwindbare uurwerken met een stopsecondewijzer die stopte bij de 12-uurspositie (de Cal. 6952 met datum en Cal. 6972 met dag en datum). De latere modellen Cal. 6651 en Cal. 6652 tikten met een lagere frequentie van 28.800 trillingen per uur, maar droegen ook de tekst “Ultra-Chron” op de wijzerplaat.
Is het goed als ik hem naar Vintage verplaats? Daar lezen de liefhebbers.
Een V2000 heeft dit ook, maar daar zit de functie in het feit dat de kroon achterop zit en je het geheel kunt draaien naar een gewenste hoek, zoals een driver’s horloge.
als je je daar niet comfortabel bij voelt, niet doen dan. Zonder de ref nr is het lastig uitspraken te doen die 100% correct zijn. Staat er niets op de achterzijde buitenkant? Helemaal niets?