(Gekke) vraag; hoe voelt het om een luxury watch te kopen?

Mijn ervaring bij S&C (Maastricht ) vond ik erg leuk, het filiaal was pas een paar weken open, ik was daar voor de aanschaf van een Tudor Pelagos, eind 2018 (die @Dr.Doc nu heeft) .
Veel gepast, ook de Daytona van de verkoper daar, lekker relaxed horloges bekijken die je normaal alleen in de etalages ziet.
Het gekochte horloge wordt netjes op maat gemaakt tot het 100% goed om de pols voelt.
En dan de registratie op de garantiekaart en daarna de betaling, ach ja ff pinnen😳, beetje stress of het limiet wel op + 2500€ stond bijgesteld.
Tja en dan naar buiten met het S&C tasje, toch wel eng, gelukkig was het toen winter dus had ik een dikke winterjas aan en die goed over de Pelagos heen getrokken. Bij de bushalte bijna niet durven kijken omdat je die waarde ineens aan je pols voelt… en die bewaker van S&C loop echt niet met je mee naar huis…

Ik vond het wel poepie sjiek aanvoelen allemaal, ik vind wel dat je zoiets duurs het beste ā€˜om de hoek’ kan kopen, dan kan je bij problemen er gewoon even mee terug, dat is met internet aankopen wel iets lastiger.
Of het de meerprijs waard is, nee niet voor iedereen geloof ik, maar ik zou het zo weer doen.

11 likes

Best goedkoop die koffie :joy::+1:

3 likes

Schuldgevoel, euforie, fotomanie… daarover gesproken…

… en verbazing, afschuw, enthousiasme e.d. wisselen elkaar in een kort tijdsbestek af. Kortom, de klant is bipolair voor enkele uren!

Oh, loved it! Ik heb altijd al eens in de schoenen van @Schoen willen staan!

7 likes

Gelukkig ā€œmoetā€ ik geen luxe horloges kopen en slaap ik er geen minuut minder om dat ik er nog geen heb :smile: Ik vermaak me ook best zonder luxe klokje.

2 likes

Ik voel dat tweede niet zo.

2 likes

Ik vind dit echt heel leuk om te lezen, bedankt iedereen voor de antwoorden :grin:

4 likes

Wie weet komt het nog wel! We gaan het mee maken en stap ik eerdaags met een brand spanking new daytona het AD uit.

Vond het ā€œpinnenā€ erg spannend toen ik in 2006 mijn IWC Big Pilot kocht…doet ie 't of doet ie 't niet!

Er zit een klein elementje in de hele beleving die ik minder vind. Dat is als ze hebben gekeken hoeveel schakels eruit moeten, en er vervolgens met je horloge vandoor gaan om de band op maat te maken. ā€œIk ben zo terugā€. 1: dat mag ik hopen ja. En 2: doe je een klein beetje voorzichtig?

13 likes

Die is heel erg herkenbaar…

3 likes

Ik moet terug naar 2003 toen ik voor meer dan mijn toenmalige maandsalaris een luxury watch kocht en het voelde fantastisch, wat een overwinning!

Ruim16 jaar later kijk ik nog steeds met een glimlach naar dat horloge. Het verhaal begon 4 jaar eerder in 1999 toen we met 36 medestudenten startten aan een cursus bedrijfskunde bij ƩƩn van de gerenommeerde business schools. Het waren 4 jaar met twee banen; een achterlijk drukke baan in de industrie en een fulltime master erbij. Je hebt momenten dat de sneeuw zwart ziet en dan denk je, ik gooi de hele zooi in het kanaal en ga weer gewoon leven. Op zo’n moment beloof je jezelf, als ik dit succesvol volbreng koop ik een Rolex. En wat iedereen er daarna van vindt, het zal me nog steeds worst wezen. Aan het eind van de rit waren we nog met 13 studenten over en de beloning was zoals ik schreef fantastisch. :sunglasses:

8 likes

Wel, toen ik mijn eerste, van met moeite bij elkaar verzamelde vijf gulden munten, Tissot kocht was dat voor mij de ervaring met ā€œkriebelsā€ā€¦

Mijn eerste Zwitserse quartz horloge voor wel 385 hele guldens. Bij de juwelier op het dorp. Het voelde wel als een hele belevenis.

Heel veel later kreeg ik vanwege een erfenis de mogelijkheid om een Grand Seiko via de dealer te kopen.

Ik vond het wel speciaal. Een heel fors bedrag. En het idee dat je voor zo’n horloge gaat, dus eerst oriĆ«nteren, passen, gesprekjes, vergelijken met soortgelijke horloges, weer thuis overdenken. Toch wel een bos geld…

Toch steeds weer, een keer of 4 met soort van alle egards en vriendelijk ontvangen.

Dan uiteindelijk de ā€œafleveringā€ waar alle tijd genomen werd met bijbehorende koffie en een glaasje champagne. De spanning en een soort voldaan gevoel van ā€œhet is me gelukt en ik ben er trots opā€ gecombineerd met even de perikelen en spanning met de bank, (want allemachtig, nog nooit zo’n bedrag gepind, dus dat moest even ter plekke geregeld worden) vond ik toch wel wat hebben.

Ik ging ook wel zo trots als de spreekwoordelijke pauw de winkel uit, (na een uurtje of anderhalf, dat wel). Het heeft ook met ā€œbelevingā€ te maken die de juwelier/AD je weet te geven.

Overigens heb ik dat ook met andere dingen waar ik (of we als we samen iets doen) datzelfde gevoel heb, ook als het niet om forse bedragen of luxe artikelen gaat.

Maar de andere kant: Als ik me te buiten ga en iets echt een impuls aankoop is heb ik wel eens het gevoel van… oh oh… wat heb ik nu weer gedaan… en ik kan me daar dan ook nog wel soort van schuldig over voelen. :grin:

Dus inderdaad als ik het zo overlees, gewoon dit:

3 likes

Het ā€œvreemdeā€ is dat ik dit gevoel helemaal niet heb (iets waar ik wel bang voor was) het horloge wordt gebruikt zoals mijn horloge hiervoor tot op heden geen moment het gevoel gehad van oei wat een hoop geld om de pols.

3 likes

Was blij dat ik mijn geld kwijt was,voelde me best onveilig op straat met zo n grote hoeveelheid :sunglasses:

Dat lijkt me ook inderdaad, bij de ene juwelier krijg je wat jij hebt meegemaakt en bij de andere is het net alsof je een casiootje van 5 tientjes koopt…

Althans, dat denk ik dan, ben geen expert.

Bedankt voor het delen!

3 likes

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de ā€˜koopervaring’ bij de ad me niet zoveel meer doet. Uiteraard hangt het erg af van de service van de betreffende juwelier, maar uiteindelijk is het vooral poeha.

Ik kan er wel van genieten wanneer ik een echte en oprechte liefhebber ontmoet bij een ad. Helaas zijn die momenten vrij schaars gebleken.

5 likes

Zo voelt dat: Lekker en helemaal happy met je nieuwe aankoop… net als kunst kopen.

Voelt in elk geval lekkerder dan een duur gebruiksartikel kopen…

Dat is luxe.
Betalen voor iets wat totaal overbodig is en veel goedkoper kan.
:rofl:

:beers:

1 like

Ik vind bij een AD kopen eigenlijk niks aan. Heb altijd het gevoel dat ik premium moet betalen voor hun kosten en benodigde marge. Ik koop liever jong gebruikt bij een forumlid. En ik hou de website van @SuperC in de gaten.

3 likes

Het kopen is altijd leuk. Ik sta er wel op om geholpen/bediend te worden door een verkoper wiens horloge minstens even duur is als de mijne. Dat of de general manager.

Na de obligatoire fles champagne (gene Piper shit) even het pocket change van hand laten wisselen.

Het moeilijkste vind ik altijd de wandeling terug naar de wagen. Al dat lelijk plebs moest maar eens weten wat ik om mijn pols heb… .

Voor de rest ben ik redelijk down to earth

2 likes

Ik kan de arrogantie van AD’s niet uitstaan. Omdat ik veel sport loop ik ook veel in sportkleding (en ook omdat het me geen reet boeit of men het nu mooi vindt of niet).

Dus toen ik mijn YG Daytona Green Dial wilde bestellen liep ik in Den Bosch de S&C binnen, maar werd ik simpelweg niet geholpen. De persoon die na mij kwam werd gewoon eerder geholpen en toen ik er wat van zei (ja sorry hoor) werd ik eerst van top tot teen bekeken alvorens ik een antwoord kreeg. Antwoord was: meneer komt wat ophalen. Uh ja???

Afijn, toen was ik aan de beurt en zei ik dat ik dus de Daytona wilde bestellen. Wederom kreeg ik de afkeurende look en zei men dat het zo niet werkte. Dus ik zei: heeft u hem dan op voorraad? Nee, dat ook niet. Op de vraag hoe ik er dan eentje kon krijgen was: waarschijnlijk niet.

Ik was gewoon echt flabbergasted. Ik vroeg of ze hem niet gewoon kon bestellen en toen kwam het hoge woord eruit. Dat ze meer van ā€˜dat soort gasten’ heeft gehad en hem dan nooit op kwamen halen. Maar ok, ze wilde hem wel bestellen, maar dan moest ik het volle bedrag ineen leer betalen, maar ze kon me dan niet zeggen hoelang het kon duren. Ik vroeg haar: dat soort gasten?? Wat bedoelt u daarmee? Dat ik hem maar beter ergens anders kon gaan halen. Echt nog nooit zoiets meegemaakt.

Ben uiteindelijk maar grey gegaan wat me iets meer heeft gekost, maar waar ik wel heel schappelijk ben behandeld.

Nooit meer een AD voor mij. Al mijn watches zijn sindsdien grey gekocht en uiteindelijk kreeg ik een schappelijke korting voor de anderen welke bijna in de buurt kwam van de prijzen bij AD’s.

12 likes