Gekleurde wijzers en plaat

Vaak als je gekleurde wijzers ziet, zijn ze gebrand of wanneer het goedkoop moet: geschilderd.

Komt het wel eens voor - en zo nee, zou het niet heel vet zijn - om titanium wijzers te kleuren door er stroom doorheen te jagen?

Onderstaand zijn titanium platen waar verschillende voltages doorheen gestuurd zijn.

8 likes

Zou je dus ook je hele titanium kast mee kunnen kleuren.

Volgens mij doet dat ene microbrand van die Italiaan dat, kom niet op de naam. Heeft hier ook een topic.

RDB watches anodiseert het ergal’

Wss wel, maar zitten we te wachten op een blauwe of rode kast?
Dan wordt het een beetje erg veel kermis.

Nee maar een (lichtblauw) gekleurde wijzerplaat lijkt heel tof.
Of een oranje titanium back cover voor de HFLE.
Of een groene wereldbol in een nieuwe parel van @stefanketelaars?
Kruiskopschroeven?

Subtiele en minder subtiele mogelijkheden genoeg lijkt me.

1 like

Had @Arie_Kabaalstra hier geen testjes mee gedaan? Het ziet er gaaf uit maar ik weet niet hoe krasbestendig het is.

Fascinerende methode!

Het is een oxidatielaag, geen kleurstof. Schijnt wel chemisch te verwijderen te zijn, of er af te schuren, maar is redelijk slijtvast.

Nog een filmpje waarin ze gebruik maken van het proces. (Geen idee wat ze bespreken, heb er even doorheen geklikt op werk):

1 like

Dat snap ik, maar ook in een oxidatielaag kunnen krassen komen want eronder zit de titaniumkleur. Hetzelfde geldt voor een coating, ze kunnen die ontiegelijk hard maken, maar als er een krasje in komt is het contrast met de onderliggende kleur groot en het is moeilijk te herstellen.

image

Die bedoel je?.. de Gallio Tempo Trident.
“die Italiaan”, da’s dan Luciano Regruto, of zijn compagnon… 'k heb in het verleden in een andere bedrijfstak zaken gedaan met Luciano, aardige kerel wel…

Wat het anodiseren van Titanium betreft… Ja… een setje wijzers blauwen door er een spanning door te jagen… dat kan best… 't beste resultaat krijg je als je het Titanium eerst Etst.
Je krijgt dan vollere, diepere kleuren, en de resulterende Oxidelaag is ook wat sterker dan bij ongeëtst Titanium… echter… krasbestendig zou ik het nog steeds niet willen noemen.

Voor wijzers, en wijzerplaten zou het wel kunnen… 'k zit daar zelf ook over te denken… , een Titanium wijzerplaat, Sunburst geslepen, en dan Geanodiseerd?..Cool!.. verder zou ik na het slijpen, en voor het Anodiseren de plaat ook kunnen bedrukken, om dan na het Anodiseren de opdruk er weer af te halen met een badje in oplosmiddel, dan heb je de opdruk in blank metaal…best wel cool… er zijn ook hobbyisten die 't titanium eerst “beschilderen” met nagellak of iets van die strekking… dan op een hoog voltage Anodiseren, en dan de Nagellak erafpoetsen… en nog eens op een lager voltage Anodiseren… zodoende krijg je 2 kleuren, of meer zo je wilt… als je niet alle lak er af haalt…

Anodiseren op een lager voltage heeft namelijk geen invloed op de op hoger voltage behandelde stukken…

Maar… ik zou wel “subtiel” een uitholling of een groefje in de kast kunnen Anodiseren, en dan de rest weer blank slijpen of polijsten…

2 likes

Nee, het merk wat Charles noemde bedoelde ik.