Gekocht ! Seiko 6138-3002

Hoi, ben nieuw hier. Heb een Seiko 6138-3002 gekocht.
Mijn schoonvader heeft zo’n horloge en ik ben verliefd op dit type horloge gevonden …
Het bandje van het horloge wat ik heb gekocht is helaas te klein, tevens kan het horloge wel een beurtje gebruiken.

Wie o wie kan me helpen?

Fotootje kan ik later posten.

Rene

Hallo Rene,

Welkom op dit forum en gefeliciteerd met je aanwinst.

In dit topic http://www.horlogeforum.nl/list.php?20 worden een aantal horlogemakers genoemd waar forumleden goede ervaringen mee hebben opgedaan. Misschien zit één van hen bij jou in de buurt en kan je verder helpen.

Laat maar zien die Jumbo.
Is het met een zwarte wijzerplaat of met de groen/blauwe?
Deze horloges zien er ook geweldig uit aan een leren band.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst

Mooi horloge! Volgens mij is de afstand tussen de lugs 19mm! Moderne bandjes zijn 20mm. Hou daar even rekening mee.
Dat bandjes te kort zijn, komt door de vorm van de lugs: ze zitten behoorlijk hoog, waardoor bandjes al lengte ‘verknoeien’ omdat ze zo ver door moeten lopen. Morellato en DiModell hebben bandjes die langer zijn dan normaal. Daarnaast heeft Jonathan Koch (Swedefreak) in de VS stalen banden met perfect passende lugs.

Een Seiko chrono is niet eenvoudig te onderhouden vanwege de schaarste van de onderdelen en de te arbeidsintensieve (lees: ‘te duur voor het geld’) klus. Richard Askham is er zelfs mee gestopt. Bedenk dat de rekening van de horlogemaker hoog kan zijn en dat het lang duurt voordat het horloge terug is: onderdelen worden schaars.

Menno

Ja dat kan ik helaas helemaal beamen, die van mij ligt inmiddels zo’n half jaar bij een horlogemaker.
Of eigenlijk sinds kort bij de tweede horlogemaker.
nr1 heeft het opgegeven en het horloge overgedrgen aan een "expert"
Gelukkig heb ik een max prijs afgesproken met de juwelier. Had ik dit vooraf geweten weet ik niet of ik het horloge had gekocht.
Volgens mij kun je met de 6138 het best op zoek naar en goed lopend exemplaar en daar wat meer voor betalen

@ Aad heb je van die met de gemodificeerde rode wijzers en die rode band meer foto’s ?
Mocht die van mij nog eens in orde komen moet er nog een nieuwe band op.

Mooie klok.

Heb zelf sinds kort een 6139-6010 uit 1970. Geldt hiervoor ook dat onderdelen schaars worden en onderhoud dus moeilijk/duur gaat worden?

Om de reden van de schaarsheid van onderdelen heb ik al mijn chrono’s behalve de UFO verkocht. Ze waren allemaal door Richard gerestaureerd en dat was bij de verkoop (naar Engeland en in Nederland) duidelijk een pré. Het mag duidelijk zijn dat de UFO ook door Richard onderhouden is!

Er schijnt in GB nog iemand te zijn die ze onderhoud. Maar daar heb ik geen naam van.

Menno

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mijn Seiko loopt goed. Alles wijzers resetten mooi terug naar o en de gangreserve is ok. Het glas moet eigenlijk eens vervangen worden of gepolijst.

Weet iemand waar ik schakeltjes voor het bandje kan kopen ?

Binnenkort maak ik even een foto.

Als 'ie goed loopt, gewoon zo laten. Het glas vervangen is natuurlijk (technisch gezien) een heel ander verhaal dan restaureren! Je zou voor een vervangend glas eens contact op kunnen nemen met Rob van Monsterwatches (Robbie409 hier op het forum).

Menno

thieuster Schreef:

Als 'ie goed loopt, gewoon zo laten. Het glas
vervangen is natuurlijk (technisch gezien) een
heel ander verhaal dan restaureren! Je zou voor
een vervangend glas eens contact op kunnen nemen
met Rob van Monsterwatches (Robbie409 hier op het
forum).

Menno

Volgens mij weet Rob ook wie in UK nog die service aan die Seiko chrono’s doet.

Trouwens nog geluk gehad dat Richard deze 6138 nog net wel geserviced heeft

Dat is wel een hele mooie (de Panda toch?)

Mijn chrono loopt gelukkig ook goed. Gangreserve zou volgens mij wat beter kunnen, maar tijdens gebruik heb ik daar totaal geen last van.

Is het mogelijk (lees simpel want mogelijk zal het huis wel zijn) om de krassen in het glas zelf wat weg te werken of moet je dan echt speciale polijstapparatuur in huis halen?

Glas kun je niet polijsten, je zult er mee moeten leven…

ik heb zelf 3 6138-ers, gelukkig lopen ze allemaal prima, ik laat er niets aan doen, in de box liggen ze lekker naast elkaar van elkaar te genieten