Hallo !
Ik heb een horloge gekregen van mijn nonkel afgelopen maand. Hij zei me dat het al een eindje in de familie zat.
Nu zou ik graag wat meer informatie hebben over dit horloge. Het is een Remontoir Cylindre 10 Rubis. Alles werkt nog perfect! Wanneer is dit geproduceerd, van waar komt het, is het gemaakt uit goud, wat betekent het nummer (52830) op afbeelding 2? Ik ben geen kenner van horloges . PS: omdat ik een nieuw lid ben kan ik maar 3 afbeeldingen invoegen, wat zeer jammer is! Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden. Alvast bedankt!
Als de kast van goud gemaakt is dan moet er ergens op de kast (vaak aan de binnenkant van de deksel) een goudkeurmerk staan met een getal dat de zuiverheid van het goud aangeeft (bijvoorbeeld 750 voor 18 karaat goud). Staat dat er niet op dan kun je ervan uitgaan dat de kast niet van massief goud is.
Het uurwerk kan ik je helaas niet veel over vertellen, de naam suggereert dat het een cilindergang uurwerk is en dat waren volgens mij vrij goedkope uurwerkjes. Er zit geen shockprotectie op wat erop duidt dat het uurwerk waarschijnlijk ouder is dan de jaren 50.
Remontoir wil niets anders zeggen dan dat het met een kroon opgewonden kan worden. Vóór 1900 had men nog vaak horloges met sleutelopwinding.
Ik schat dit horloge zo rond 1910 a 1920. Het is inderdaad een cilindergang uurwerk. Dat was destijds kwalitatief wat minder dan een horloge met Zwitserse ankergang. De cilindergang uurwerken waren ook minder nauwkeurig.
10 rubis wil zeggen dat er 10 lagersteentjes in het uurwerk zitten. Die lagersteentjes zijn gemaakt van (kunst) robijn. Dat zorgt ervoor dat de lagers minder slijtage hebben en daardoor zou het uurwerk langer nauwkeurig lopen. De robijntjes zijn de rode dingen die je ziet.
Het nummer is gewoon het serienummer van het horloge.