Gekregen: Klausco

Zoals de titel al zegt: dit horloge gekregen… ik weet van dit forum dat het merk waarschijnlijk van een juwelier zelf afkomstig is.

Lijkt een handopwinder. Maar hoe krijg ik in vredesnaam de kast los zodat ik het uurwerk kan zien? Is daar een trucje voor?

Edit: open!

Mooi uurwerkje wel. Geen idee nog wat het is…

Dit staat er op:

Puw 360 Germany. D.B.G.M.

Nou duidelijk dus. Duits uurwerk van de jaren 60/70 gok ik. Moeite waard om weer lopend te maken? Heeft geen emotionele waarde.

3 likes

Zie voor meer informatie www.mikrolisk.de (ik heb gezocht op KLAUS).

1 like

Zo te zien aan gouden deksel en een merkje daarin een volledig gouden horloge.

Maak de kast mooi schoon met een doekje, geen papier gebruiken dat krast, een cape cod doekje/zilverpoetsdoek en een sateprikker.
Polijst het plastic glaasje met wat polywatch, koplamppolijst of hee tandpasta.

Daarna laat je een van de leden hier op het Forum die horlogemaker zijn het uurwerk een servicebeurt geven zodat het weer mooi loopt. Dat zal hard nodig zijn, ondanks dat het horloge welicht nu ook loopt zal alle smering zijn verdwenen. En die beurt kost je de kop niet.

Daarna zet je er een mooi echt kroko of hagedisbandje op en je hebt een superleuk vintage horloge waar je jaren lol van kan hebben!

5 likes

Kun je een horlogemaker aanbevelen rondom Utrecht?

Ik zie dat de bovenste (hoe heet zo’n ding) waar je je bandje aan vast maakt is vastgesoldeerd. Dat maakt het wel lastig om er een leuk bandje om te doen. Misschien kan een horlogemaker dat ook fixen.

Als je ook nog even hier kijkt:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&PUW_360
weet je ook meteen alles over het uurwerk zelf.

Zo’n gesoldeerde lug kan wijzen op reparatie van een beschadigd gaatje in de lug waardoor er geen springbar meer in past. Soms wordt er dan een vast staafje in gesoldeerd. Hier, aan de foto te zien, nogal grof uitgevoerd.

Met wat polijstwerk is daar nog wel wat aan te verbeteren. Een bandje kan er op als zgn. open end bandje wat om de pennetjes heen wordt gevouwen. @KaiseRRuby, stuur me er maar, net als voor het Tissot glaasje, een PB voor, als je wilt. Ik kan daarvoor wel een custom bandje maken. Het glaasje kan trouwens ook wel een poetsbeurt hebben zo te zien.

1 like

Laat ik nu ook een horloge hebben met een PUW 360 erin…

Hier wat info. :blush:

2 likes

Heerlijk he? Om al die kennis met elkaar te delen. Ik geniet daar echt van. :joy::joy::joy::heart_eyes:

1 like

Ja da’s mooi. :slight_smile:

Ron Sonders in Leusden

@vouwfietser wilde zich er ook wel eens over buigen dus daar lever ik hem vanavond af!

1 like

Niet enorm dicht bij Utrecht maar een capabele horlogemaker en bovenal een superaardige vent die @vouwfietser

2 likes

:+1::biking_man: