Gekregen: oudere Seiko Kinetic

Van een motormaat op leeftijd kreeg ik gisteren tijdens een koffiebezoek deze Seiko Kinetic. Hij heeft meerdere horloges, ook wel van de betere (zeg duurdere) merken, en deze kwam al sinds jaar en dag eigenlijk niet meer om de pols. Het vermoeden bestond dan ook dat deze Kinetic niet meer zou werken, en daar leek het in 1e instantie ook op.

Toch maar meegenomen, en na een minuutje flink schudden bleek er toch enige energiereserve te zijn opgebouwd. Meteen de band op maat gemaakt door 2 schakels te verwijderen, een kleine poetsbeurt deed de rest hoewel het vergulde van de kast wat sleets bleef. Al met al toch best nog wel een leuk dressertje om te zien!

De maat is ongeveer 38 mm zk, en het kalibertje is de 5M42. Had stiekem gehoopt op een vroege Kinetic, maar de Seiko-Date-Calculator is er niet erg duidelijk in.

Na het kaliber-en-serie-nr ingeven ‘pakt’ hij hem niet. Echter wel als je een decennium, jaren 80 of 90 erbij ingeeft, maar dan krijg je dus meerdere antwoorden: november 1988 of november 1998. Ik denk dat het laatstgenoemde jaar het dichtst bij de waarheid is, maar mocht iemand er meer van weten hou ik me graag aanbevolen.

De Seiko zit nu iets meer dan een dag om de pols, en na het bedienen van de meet-knop (rechtsboven op de kast) van de energievoorraad, springt de secondewijzer een 20 seconden vooruit, wat inhoudt dat er tussen de 4 en 7 dagen energiereserve is opgebouwd. Het accuutje lijkt dus nog intact.
De tijdwaarneming is dat zeker, want in 24 uur kan ik nog geen seconde afwijking aantekenen.

De plaatjes!

Geinige Seiko. De 5m42 is inderdaad van '98. Als er nu al een reserve van “20 seconden” is en je hebt het klokje alleen gedragen (niet geschud) dan is de gangreseve indicator vanwege een versleten accu wellicht niet helemaal meer betrouwbaar.
Verliest het horloge reserve 's nachts?

Leuke band ook (tu)

Gefeliciteerd! Altijd leuk. Mensen mogen mij ook altijd hun oude horloges geven. Weggooien kan altijd nog! : )

Vintage! Heerlijk om zulke modellen tussen de verzameling te hebben. Gefeliciteerd :slight_smile:

Thnx voor info.(tu)

Ik heb het horloge tussen de bedrijven door ook geschud, bv als ik achter de computer zit te HF-en;)

Ik zal morgenvroeg eens checken wat ie in een nacht verliest en laat dat dan weten.

Mijn beste,

Van je vrienden moet je het hebben!!
Proficiat met deze gelouterde Seiko.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

M.Singer Schreef:

Thnx voor info.(tu)

Ik heb het horloge tussen de bedrijven door ook
geschud, bv als ik achter de computer zit te
HF-en;)

Ik zal morgenvroeg eens checken wat ie in een
nacht verliest en laat dat dan weten.

proficiat!

lekker dat ie t zo te zien nog lekker doet. als ik me niet vergis heeft ie n condensator ipv accu.

Ik geloof het ook.

Vannacht gaf ie dus 20 seconden energiereserve aan. Na 6.5 uur ‘rust’ net nog 10 seconden.

Accu, condensator, hoe je het ook noemen wil, het is oplaadbaar :slight_smile:
Als je hem nu zou vervangen dan krijg je een li-ion herlaadbare batterij. De 5m42 haalt hiermee een gangreserve van enkele maanden.

Mooi dat hij in elk geval de nacht nog doorkomt. Met flink schudden heb je hem waarschijnlijk vrij snel aan de maximale 30 seconden reserve.

Is vandaag na gewoon dragen tot die 30 seconden gekomen. Zal hem nu een paar dagen rust gunnen, en kijken of ie dan doorloopt.

Leuk hoor. Keer een flinke poetsbeurt met wat tandpasta op een doekje wil vaak ook helpen om zulke krasjes weg te krijgen. Double eerst even uitproberen aan de achterkant.

En na exact 43 uur stond ie stil.

M.Singer Schreef:

En na exact 43 uur stond ie stil.

Ouch… en die verkoper vroeger tegen me zeggen. “Nee zo een condensator raakt in tegenstelling tot een accu nooit uitgeput!” >X

43 uur is niet zoals het hoort en vooral vervelend als je het horloge niet dagelijks gaat dragen. Nieuwe li-ion plaatsen is niet super lastig :slight_smile: