Gekregen zakhorloge op laten knappen?

Hallo allemaal,

Ik heb een zakhorloge gekregen en het is in vrij slechte staat. Nu zou ik graag van de kenners willen weten of met nog de moeite is op deze op te laten knappen? En bij wie zou ik daar voor terecht kunnen?

Het glas is eraf… en het sluit van geen kant.
Gr Casper

4 likes

@koen denk ik? Zo te zien een mooi antiek horloge met een slagwerk, bijzonder, duur en de moeite waard zou ik zeggen.

Alleen al het uurwerk is de moeite waard.
Mooie achterkant, met stiftjes vastgezette platine en gong, prachtig.

Kun je een foto maken zodanig dat je tussen de platines kijkt.
Het zou me niet verbazen dat er een snek in zit.

Wil de glasrand nog wel op de kast scharnieren?

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Wat zijn de platines?

Ik heb echt helemaal geen verstand van oude zakhorloges…

Dat zijn de ‘platen’ waar de tandwielen enz. tussen zijn aangebracht.

2 likes
1 like

Het blijft net even te veel verscholen. Het gaat om de donkere ‘spleet’.
Mooi ook trouwens het ajour detail met de letters van het merk er in: A B & T

1 like

Zeer mooi English Fusee horloge, denkelijk ook best wat waard. Naar mijn mening in ieder geval het opknappen zeker waard! @koen die al aangehaald was, kan je er zeker meer over vertellen!

Mooi horloge! :relaxed:

Edit: ik vergis me, zit middenin het leerproces en sprak uit enthousiasme voor mijn beurt! :grin: :slight_smile:
Denk dat @Ko-Banden gelijk heeft hier. :+1: :blush:

1 like

Mooi Frans slagwerk horloge. Kwartierslag, dwz hij slaat de kwartieren. Niet vanzelf maar je kunt hen laten slaan door de knop waar de ring aan zit in te drukken en dan weer loslaten. Hij slaat dan de uren op 1 gong en de kwartieren op een andere gong. Zodat je ongeveer weet hoe laat het is. Zo deden ze dat vroeger in het donker als je 's nachts de tijd wilt weten. Er zit geen lume op :grinning:
De kast is goud denk ik.
Zeker de moeite waard om om te knappen.

Ko

2 likes

Dank je voor de reacties…

Het liefste zou ik het wel laten opknappen, maar het moet wel de moeite waard zijn.

@Inca Ik kan hem helaas niet verder openen om een foto te maken.

Heb je een goed adres waar ik dat kan laten doen? Zijn er nog wel onderdelen voor te krijgen?

Er zit wel een keurmerk in dus het zou idd goud kunnen zijn

Nee ik ken zo niemand die dit kan. Maar misschien iemand op het forum?
Onderdelen zijn er wel maar lastig te vinden en passen nooit. Er was toen nog geen standaardisatie.
Goede horlogemakers kunnen onderdelen zelf maken of aanpassen.

Ko

2 likes

Nou ik ben benieuwd… Ik hoor het graag als iemand iets weet.

Ik denk dat @koen het kan. Anders buiten het forum Willem van den Berg, http://vandenbergwatches.com/ zeer capabele meester horlogemaker en -bouwer. Heel aardig mens bovendien :relaxed:

1 like

Beste Casper,

Dit is een vrij bijzonder horloge! Het is absoluut niet Engels, zoals hierboven geschreven, maar Frans (of misschien Zwitsers). Dit valt ook af te lijden aan de gegraveerde teksten in het uurwerk, en met name de algemene stijl van het horloge. Het is omstreeks 1800 gemaakt en is ongeveer 210-230 jaar oud.

De kast is gemaakt van goud is bij dergelijke horloge vrij fragiel, ik zie ze vaker voorbij komen in deze ‘verbogen’ staat. Het uurwerk is een zgn. Snek spillegang uurwerk, met kwartierrepetitie. Dit mechanisme maakte het mogelijk om de tijd te ‘horen’. Dit slagwerkmechanisme zit onder de wijzerplaat, en de staat hiervan zal voor een groot deel bepalen hoe duur de restauratie uitvalt. Een slagwerk is een ingewikkeld mechanisme waarbij de afstelling erg nauw komt.

De waarde van een exemplaar in goede staat zal rond de 800-1000 euro liggen, en als het een erfstuk is zou ik het zeker op laten knappen. Een dergelijk horloge als voor de verkoop opknappen is een grote gok. Onderdelen zullen op maat gemaakt moeten worden, en daarnaast is de restauratie van een dergelijk horloge zowieso al complex, dus ik weet niet of je de meerwaarde van de restauratie vergoed zult krijgt bij verkoop ten opzichte van de waarde nu.

Je bent van harte welkom om met het horloge langs te komen in Tilburg. Ik kan echter niet op voorhand zeggen of ik de opdracht aanneem, omdat de staat bij dergelijke oude horloges lastig van foto’s af te leiden is.

Willem van den Berg is ook zeer kundig op dit vlak, hij is echter wel redelijk aan de prijs, maar het zou zeker de moeite zijn hem een bezoekje te brengen met dit horloge.

Met vriendelijke groet,
Koen

9 likes

Bij zakhorloges is het antwoord volgens mij 99% van de tijd nee, alleen voor de emotionele waarde… Dit is wel echt iets bijzonders, erg gaaf hoor! persoonlijk nog nooit zo’n slagwerk uurwerk gezien. Mag ik vragen hoe je er aan komt?

Ik heb het gekregen nadat iemand het kapot heeft laten vallen. Er zit geen emotionele waarde aan voor mij

Ik ga u van de week even een berichtje privé sturen​:+1::+1: dank je voor de info