Hallo allemaal.
ik heb een Seiko SNZF19 (oranje mini-Sumo),een zwart Monster en een soort Aviator
De eerste heeft een 7S36 loopwerk, de Monster (en de Aviator ?) een 7S26 loopwerk.
De SNZF19 liep in het begin duidelijk voor, ongeveer een minuut per week, schat ik. Nu is hij ertoe overgegaan om ongeveer een minuut per week achter te lopen.
Het lijkt wel alsof het Monster nauwkeuriger loopt, maar die heb ik nog pas kort, dus echt weten doe ik het nog niet.
Nu ben ik benieuwd welke gelijkloop jullie zoal realiseren met deze klokjes.
Is het wijs om op enig moment deze klokken te laten afregelen, en zo ja, hoeveel draagtijd moeten ze dan eerst gekregen hebben ?
Paul.
Paul Jenner Schreef:
Hallo allemaal.
ik heb een Seiko SNZF19 (oranje mini-Sumo),een
zwart Monster en een soort Aviator
De eerste heeft een 7S36 loopwerk, de Monster (en
de Aviator ?) een 7S26 loopwerk.
De SNZF19 liep in het begin duidelijk voor,
ongeveer een minuut per week, schat ik. Nu is hij
ertoe overgegaan om ongeveer een minuut per week
achter te lopen.
Het lijkt wel alsof het Monster nauwkeuriger
loopt, maar die heb ik nog pas kort, dus echt
weten doe ik het nog niet.
Nu ben ik benieuwd welke gelijkloop jullie zoal
realiseren met deze klokjes.
Is het wijs om op enig moment deze klokken te
laten afregelen, en zo ja, hoeveel draagtijd
moeten ze dan eerst gekregen hebben ?
Paul.
De meesten claimen dat ie na een maandje redelijk is ingelopen. Daarna valt best nog wat af te regelen. Ik heb mijn monster handmatig tot 3 minuten per maand voorlopen gekregen. Ben ik best tevreden over, want dit is nu al 3 maanden constant zo.
Probeer em misschien tot 2 minuten te krijgen, maar dat wilde voorheen niet lukken.
Het Monster kan heel nauwkeurig lopen. Ik heb die van mij op gemiddeld ongeveer + 1 sec per dag bij normaal dragen weten te krijgen (e.e.a. is o.a. wat afhankelijk van de temperatuur e.d.). En dat doet-ie nu al minstens een jaar zo (ik draag hem af en toe). Een gelukstreffer, want bij mijn Landmonster (zelfde uurwerk) is me dit geen tweede keer gelukt. Omdat een 7S26 geen fijnregeling heeft is het erg lastig om hem hele kleine beetjes bij te regelen. Hij ‘springt’ dan al gauw iets teveel door.
Ik heb dit afregelen vooral gedaan ‘als hobby’. Als een horloge mooi constant loopt en de afwijking niet te groot is, zou ik er niet teveel aan gaan (laten) regelen, tenzij je dat gewoon leuk vindt.
De overgang van een minuut per week voorlopen naar een minuut per week achterlopen vind ik wel vrij groot overigens…
Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Na de eerste week loopt hij 5 min voor. En dan na die 1e week binnen de COSC normen. Vreemd… Dit probleem heb ik gehad met 2x opnieuw instellen.
Binnen een seconde per dag daar teken ik voor, tjonge !
Vraag ik me ook eigenlijk af of je wel erop kunt vertrouwen dat langere tijd in de draaidoos geen vertekend beeld gaat geven t.o.v. aan de pols ?
Ik merkte gisteren namelijk dat die Aviator was gaan stilstaan in de draaidoos. Ik had hem al een tijdje niet meer gedragen …
PAul.