Gelijklopen van mechanische horloges

Beste forumleden,

Mechanische horloges lopen nooit helemaal op de seconde gelijk. Vaak kun je de dagelijkse afwijking wat corrigeren door het horloge 's nachts in een bepaalde stand neer te leggen. Zijn daar algemene richtlijnen voor? In welke positie gaat het uurwerk sneller of juist langzamer lopen (glas boven, glas onder, kroon naar boven, kroon naar onder enz.)?

Volgens mij kan dat van uurwerk tot uurwerk verschillen, is een kwestie van proefondervindelijk vaststellen, doet COSC ook :slight_smile:

ik heb een maand lang bijgehouden wat het verschil per 24 uur is bij normaal gebruik.
Dus als je gewend bent hem 's nachts af te doen, gewoon net als normaal op je nachtkastje leggen.
Na een maand ga je met het verschil naar een juwelier en die kan 'm voor ongeveer
€ 10,- afstellen zodat-ie wat preciezer loopt.
het beste kun je kun op het internet Atomic Clock downloaden van Worldtimeserver.com.
Dat installeer je en heb je altijd de correct tijd op je PC. Simpel progje dat perfect werkt.

Ik heb eens een Kienzle wekker gekocht voor zo’n 50 gulden. Deze ontvangt via een ontvangertje een radiosignaal van een Duitse atoomklok. Ik zet hier altijd mijn horloges gelijk op. Ik heb afgelopen vrijdag een automatisch horloge gekocht en zie dat hij toch in een paar dagen al 15 seconden afwijkt. Teveel, denk ik.

Ik heb ook zo’n zenderwekkertje gekocht, maar dan bij de Hema, zo’n tien euro. Wel een beetje spijt van, want die zal wel in china zijn gemaakt onder de meest verschrikkelijke omstandigheden voor het personeel.

Maar ik gebruik het wekkertje niet zo vaak. Wat is toch de obsessie met die enkele seconden? Ben je astronaut of zo?

Tien seconden / 24u is voor een alledaags mechanisch horloge zeer goed, geeft ong 1 minuut per week.
Mechanisch is niet te vergelijken met een quartsuurwerk.

Ik vind 10 - 15 seconden per etmaal ook acceptabel. Vooral als hij voorloopt. Helpt om een van mijn slechte gewoontes (vaak te laat komen) wat in te perken.

De site van timeticker.com http://www.timeticker.com/.
Ik gebruik deze site altijd voor mijn klokken goed te zetten.

Rene Hageman Schreef:

Ik heb afgelopen
vrijdag een automatisch horloge gekocht en zie dat
hij toch in een paar dagen al 15 seconden afwijkt.
Teveel, denk ik.

Nee hoor, is zeker acceptabel.