Gelijkmatige quartz beweging

Hallo uurwerkvrienden :wink:

Zijn er quartz-uurwerken die netzoals automatische horloges een ā€˜gelijkmatigeā€™ beweging hebben van de secondewijzer?
Normaliter verspringt de secondewijzer telkens (per seconde) bij een quartz uurwerk. Bij een automaat verspringt de secondewijzer in veel kleinere stapjes zodat een soepelere beweging ontstaat.

Mag het ook een mix zijn? De Seiko Spring Driveā€™s hebben denk ik de meest ultieme wijze van weergeven van verstreken seconden.

Groeten, Gerwin

Ik geloof dat Shellman van die quartz horloges heeft, echter niet goedkoop.

Andersom heb je natuurlijk de ā€œdead secondsā€ complicatieā€¦ een mechanisch horloge, waarvan de secondewijzer slechts 1x per seconde verspringt. Zou de afleesbaarheid ten goede komen, maar wat mij betreft staat deze complicatie nummer 1 op de lijst van nutteloze complicaties. Technisch gezien nog wel een leuke complicatie natuurlijk; Panerai had een model met glazen bodem, waar een vergrootglasje ingebouwd was, precies boven de ā€˜dead secondsā€™ complicatieā€¦ was wel weer grappigā€¦

Voor wat betreft ā€œvloeiende quartzā€: Seikoā€™s Spring drive zou ook mijn eerste reactie zijn.

Groet
Mark

Maar mijn mening is - als de kleinste analoge afleesbare eenheid, de seconde is, dat het dan toch vƩƩl duidelijker is dat de secondenwijzer per seconde verspringt.???

Het andere mag dan wel ā€œvloeienderā€ ogen, ik vind de ā€œsecondenstappenā€ van een quartz helemaal niet verkeerd.

Tijd verloopt niet discreet - tijd verloopt continueā€¦

MarkV Schreef:

Tijd verloopt niet discreet - tijd verloopt continueā€¦

Dat ligt er maar net aan: gaan we uit van een positieve of negatieve entropieā€¦ :wink:

Groeten, Gerwin

Je weet dat in natuurlijke processen de entropie altijd de neiging heeft toe te nemenā€¦

Dat klopt natuurlijk helemaal. Ik zei het tegen de achtergrond van het nieuws van een paar maanden geleden dat in Amerika een aantal wetenschappers bezig is met theorie betreffende entropie, tijdreizen en dergelijke. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik er niet alles van begrijp, maar vind het wel een razend interessant idee.

Groeten, Gerwin