Gelijkzetten mechanisch horloge

Ik lees hier heel veel over mechanische machientjes die spelen met de tijd: dan weer achter, dan weer voor lopen …

Hoe lang kun je je bedwingen om het machientje weer op tijd te zetten?

Bij mij bv. is twee minuten voorlopen wel de limiet, dan trek ik de kroon weer uit en zet het op tijd. (Heb nog nooit een mechanisch horloge gehad dat achter ging lopen …).

Hoe is dat bij jullie?

Te ver voorlopen is het moment om een andere klok om te doen :wink: Te ver achterlopen is het moment om een servicebeurtje in te plannen.

Dit is bij mij niet aan de orde omdat ik de volgende dag vaak weer een andere klok uit de kist trek. Dus het opwinden en op tijd zetten is een dagelijkse procedure.

Thehaguedragon Schreef:

Dit is bij mij niet aan de orde omdat ik de
volgende dag vaak weer een andere klok uit de kist
trek. Dus het opwinden en op tijd zetten is een
dagelijkse procedure.

gaat bij mij ook zo :slight_smile:

+1 vergelijkbare procedures :slight_smile:

Ik laat het horloge 1 minuut achter lopen wanneer ik het ga dragen. Zodra het een minuut voor loopt is het tijd om het weer een minuut achter te laten lopen óf een ander horloge te gaan dragen :slight_smile:

Ha RDK, jah zo doe ik het ook! :slight_smile:

Meer dan een minuut achter of 5 minuten voor.

Mijn HEUER Monaco zou ik eigenlijk eens moeten laten afstellen. Hij loopt structureel een minuut of twee per week voor. Omdat het structureel is, denk ik dat het met goed afstellen verbeterd zou kunnen worden.

Maar om antwoord te geven op je vraag: meestal zet ik hem eens per week weer “gelijk”, dus als hij twee minuten voor loopt.

hangt er een beetje vanaf, meestal bij een paar minuutjes. Horloge waar ik zelf aan heb gewerkt(meestal vintage) regel ik zelf wat bij op het afregelapparaat. Bij het ene horloge vind ik een minuut per week veel teveel, omdat het uurwerkje beter kan presteren of dat in het verleden ook heeft gedaan. Andere lopen toch al gauw een minuutje uit de pas per week, als het uurwerkje het niet beter doet dan dat is het geen probleem. Achterlopen vind ik wel zeer storend, dan draag ik het meestal niet eens als ik het weet.

:)

Ha Koen:)

ja daar heb je gelijk mee, kijk van een vintage van een 100 jaar weet je van het -meestal- voorlopen, das ook geen probleem

Same here

Ik doe dit altijd zo, met de atoomklok:

De Amphibia loopt alweer een paar dagen spatje nauwkeurig,
hulde!

Grt.

PS

( overdag aan de pols, s’nachts af crown down )
als hij een beetje achter gaat lopen leg ik hem
s’nachts plat op de caseback.

bedankt voor de tips,
mijn manier van gelijkzetten:

Hey Mike,

Wat is dat voor een display op de achtergrond?
Ik herken het niet als Cess172 boordklok.

Grt.