Gelijkzetten

Mag je, in mijn geval, een zakhorloge bv. een aantal minuten terugdraaien om gelijk te zetten, of… gewoon een dag vooruitdraaien om gelijk te zetten?

Bedankt alvast!

Dat moet natuurlijk gewoon kunnen, ook met een zakhorloge.

owkee gschoots, dus een paar minuten terug is geen probleem, ik dacht altijd dat het horloge dan slechter ging lopen…

Als terugdraaien heel slecht of desastreus voor een horloge zou zijn, dan was er al lang een mechaniek ontwikkeld en ingebouwd om dit te verhinderen.:slight_smile:

thnks Sparks, hoe ik daarbij kom weet ik niet, maar ben er nu vanaf! :slight_smile:

je had wel eens van die oude comtoise klokken
waarbij je de wijzers niet met geweld de verkeerde kant op moest draaien omdat dan het uursignaal a-synchroon liep
en soms komen op die manier via het roddelcircuit praatjes in de wereld waarbij men een Comtoise vergelijkt met een
Ottimo of Steinhart horloge

:slight_smile: Carpe tempus, weet je: er zijn er ook nog die het geloofden… ! :slight_smile: haha tot voor kort, dank:)

Da’s inderdaad waar wat de Comtoise betreft… niet alleen het uursignaal, maar ook de repetitie loopt dan verkeerd… Comtoises slaan in de regel op het uur, op 3-5 minuten na het uur, en op het halve uur… veelal hebben ze dan ook nog een kettingkje of een koordje, en als je daar aan trekt… dan slaat ie vóór het halve uur het afgelopen uur, en na het halve uur het komende uur… zo kon je snachts weten hoe laat het was… als de klok sloeg… even wakker blijven… dan sloeg ie nog een keer… anders even een keer aan het koordje trekken…