Gelijmd of niet?

Hoe kan men zien of een glas van een horloge gelijmd is of op ander wijze in het horloge zit?

Hoe zit het bijvoorbeeld bij het glas in dit horloge? http://www.horlogereparaties.nl/citizen.htm

Ik vraag het namelijk om dat ik zo’n zelfde horloge bij een juwelier had achtergelaten om er een nieuw kunststof glas in te laten zetten. Dat kunststof krast gauw en er is flink wat vuil achtergebleven op de wijzerplaat. Dus ik wil er eigenlijk met een wat geduldiger oog zelf een keer goed naar kijken.

Is het mogelijk om saffierglas met een bolling te laten maken? En hoeveel zou zoiets moeten kosten als je dat laat maken?

Alvast bedankt voor de reacties

Menno

Gelijmd kun je vaak niet zien aangezien die lijm onzichtbaar opdroogt.
Gebold saffierglas is mogelijk maar ontzettend duur. Zeker als er een apart glas gemaakt dient te worden.
Ik weet dat een glas van een Speedmaster pro dik 200 euro kost en dat is niet eens een custom glas. Plat saffierglas is al voor een paar tientjes te krijgen, maar gebold is veel duurder.
Ik gok dat een custom glaasje best een 600 euro kan kosten.

Ok saffierglas is dus geen optie.

Maar hoe kan je er dan achter komen of het glas wel of niet gelijmd zit?

Menno

Dag Menno,

Kunststofglas (gewoon of gewapend) wordt in regel nooit gelijmd, maar het glas wordt er mbv een glazenpers ingeperst.

De toleranties van het (juiste) glas zijn zodanig klein dat er geen stof kan binnendringen.

MVG,

Morse.

Kunstofglas wordt vaak ingeperst (met of zonder spanring).
Saffier of Mineraalglas zit vaak met een glaspakking vast maar het komt ook veel voor dat saffier/mineraalglazen gelijmd worden en dat is wel degelijk te zien de ene keer met loupe de andere keer gewoon met het blote oog.

Stuur je vraag anders eens naar www.horlogeglas.nl die kunnen je exact vertellen wat er mogelijk is en wat zoiets gaat kosten

Vogens mij kan je dit glas van het horloge op de foto gewoon met een universele glasafnemer eraf halen.

Als je het op die manier probeert heb je 3 mogelijkheden

1.Het lukt op deze manier

2.Het glas breekt omdat er een binnenring inzit die dan ook losspringt (deze glazen worden normaal met de pers ingezet

of het glas breekt en de stukken blijven in de kast zitten omdat deze wellicht toch is vastgeplakt.

Ik denk dat het glas op de foto gewoon kunsstof is en bij breuk heb je voor een paar euri’s een nieuwe

Succes