Ipv een opinie stuk van een VVD-raadslid in de vokskrant,
raad ik deze 2 interviews met nobelprijs winnaars aan:
Joseph Stiglitz
Paul Krugman
-ej- Schreef:
Nou nee dus. Dat is wat populistische media en
linkse partijen ons willen laten geloven. Als je
op lange termijn naar de wereldbevolking kijkt
wordt de kloof juist kleiner. Ook alleen in
nederland. Verdiep je er eens in ipv alles te
geloven. Hier een mooi stuk en zo zijn er nog
honderden te vinden. http://www.volkskrant.nl/opinie/verschillen-tussen
-arm-en-rijk-nog-steeds-klein~a3763112/
Ik vind die datumbubbel op de Sub niks, op de GMT
en op de Expl II hoort ie…
(
Ik denk zelf dat Rolex die bubbel nodig heeft. Een deel van een luxe merk drijft op exclusiviteit. Als je een Rolex voor een paar honderd euro’s kunt kopen, verliezen ze die exclusiviteit. Aan de andere kant, als ze duurder worden dan bijv. een Patek Philippe, dan krijgen velen te maken van het “GS-paradox”. Bij een Grand Seiko voelen de meesten dat het ‘maar’ een Seiko is en je voor het geld een Rolex ofzo kunt kopen.
Ze moeten dus kijken wat de rest doet, gaan Omega omhoog , dan gaat Rolex mee. De Rolex bubbel drijft mee op de zee, een zee waar het alleen maar vloed is
Het is in sommige opzichten niet alleen een kwestie van vraag en aanbod als het op vintage Rolexen aankomt.
Het is gewoon een market gone crazy…
Zolang ze voor de vraagprijs (of meer) verkocht worden dan zal de bubbel in stand blijven.
Voorbeeld; de Aston Martin DB5 was in verschillende bondfilms te zien net als de Submariner.
De Aston Martin DB6 is in alle opzichten een betere auto maar gaat in dezelfde of betere staat voor ongeveer 100k minder naar een nieuwe eigenaar.
Het is een kwestie van iconische status en natuurlijk een kwestie van gevoel en emotie wat de vraagprijs bepaald, niet altijd maar ook vaak wel.
Wat betreft nieuwe Rolexen is het denk ik een kwestie van dat ze het geld gewoon kunnen vragen want wie legt ze een strobreed in de weg?
Als er in een periode van een aantal jaren de verkoopcijfers bij Rolex stevig gaan dalen en de horloges blijven daadwerkelijk liggen dan volgt er een andere strategie dat is altijd zo geweest bij luxe goederen.
Maar dat zie ik echt niet gebeuren het zal nog wel een poosje gestaag doorgaan.
Even over nieuwe Rolexen: is hier sprake van een bubbel? Als je volgens mij je 2-3 jaar oude AD-sub wilt verkopen, krijg je daar je geld niet voor terug. Daar zit echt 30 tot 40% afschrijving op.
Misschien heb je geluk met je 15 jaar oude Sub, door de constante prijsverhogingen. Maar die prijsverhogingen kunnen toch ook niet tot in den einde doorgaan?
Het is in sommige opzichten niet alleen een
kwestie van vraag en aanbod als het op vintage
Rolexen aankomt.
Het is gewoon een market gone crazy…
Zolang ze voor de vraagprijs (of meer) verkocht
worden dan zal de bubbel in stand blijven.
Voorbeeld; de Aston Martin DB5 was in
verschillende bondfilms te zien net als de
Submariner.
De Aston Martin DB6 is in alle opzichten een
betere auto maar gaat in dezelfde of betere staat
voor ongeveer 100k minder naar een nieuwe
eigenaar.
Het is een kwestie van iconische status en
natuurlijk een kwestie van gevoel en emotie wat de
vraagprijs bepaald, niet altijd maar ook vaak
wel.
Wat betreft nieuwe Rolexen is het denk ik een
kwestie van dat ze het geld gewoon kunnen vragen
want wie legt ze een strobreed in de weg?
Als er in een periode van een aantal jaren de
verkoopcijfers bij Rolex stevig gaan dalen en de
horloges blijven daadwerkelijk liggen dan volgt er
een andere strategie dat is altijd zo geweest bij
luxe goederen.
Maar dat zie ik echt niet gebeuren het zal nog wel
een poosje gestaag doorgaan.
Groeten,
Noel.
Dat is inderdaad vaak zo, zeker met auto’s. Een eerste generatie porsche 911 kost stukken van mensen, terwijl het kleinere broertje 912 een jaar of 3 geleden spotgoedkoop was.
Want wie wou nou in het kleinere broertje rijden?
Tot mensen beseften dat dat ook hele goede wagens zijn en vandaag is de prijs sterk gestegen tov een aantal jaar terug.
Ik denk dat we dezelfde lijn kunnen doortrekken bij horloges. Een deel van de prijs is objectief, een deel subjectief.
Inderdaad. Als het meest populaire item op een gegeven moment onbereikbaar wordt, gaan mensen op zoek naar alternatieven. Dat zie je nu bijvoorbeeld met oude Tudor Subs als alternatief voor peperduur geworden Rolex Subs.
Even over nieuwe Rolexen: is hier sprake van een
bubbel? Als je volgens mij je 2-3 jaar oude AD-sub
wilt verkopen, krijg je daar je geld niet voor
terug. Daar zit echt 30 tot 40% afschrijving op.
Ja klopt over een bubbel kan je aan de ene kant niet spreken aan de andere kant zijn de prijsstijgingen die doorgevoerd zijn voor een nieuwe Rolex erg rigoureus sinds Omega zich naast Rolex wil scharen.
Zoals Wing zegt Omega wordt duurder omdat ze zich op een hoger platform willen plaatsen en Rolex stijgt gewoon mee qua prijs gewoon omdat ze het kunnen met de naam faam en innovaties waar ze tot op de dag van vandaag nog profijt van hebben.
Eigenlijk zijn de stijgingen als je er met een steenkolen Hollandsche gedachte tegenaan kijkt ook niet echt ergens op gebaseerd.
Wat betreft een sub inruilen of verkopen van 2 a 3 jaar oud daar heb je denk ik gelijk in dat je dan geld inlevert, maar hier op het forum is het de normaalste zaak van de wereld dat je een Rolex van nog geen 3 jaar oud flipt, het overgrote deel van de Rolex kopers die niet echt liefhebber zijn zullen vragen wat er mis was met het horloge als je zegt dat je weer voor een andere klok gaat.
Maar hoe zit het met een Rolex van laten we zeggen een jaar of 5 a 6 oud?
Ik denk dat eentje van 5-6 jaar oud op een gegeven moment een (tijdelijke) bodem gaat bereiken waarbij er genoeg mensen zullen zijn om hem te kopen.
Je zit dan wel een procent of 40 onder je aanschafprijs, maar verder zal ie niet sterk dalen.
Maar hoe zit het met een Rolex van laten we zeggen
een jaar of 5 a 6 oud?
Dat hangt af vd verhouding tussen afschrijving v n occasion en de waardestijging v n nieuwe (ervan uitgaande dat ie geen facelift (sub mariner maxi dial) of updates (submariner glidelock, ceramischenbezel).
Stel n 10000 daytona zou 30% afschrijven vd nieuwprijs. Als je em de week erop zou verkopen, dan zit je op n occasionprijs v 7000.
Als rolex elk jaar circa 5% bij de prijs optelt, dan zit de nieuwprijs over 6 jaar op ongeveer 13400.
Als die ook 30% afschrijft zit je op 9380.
Pas ergens in t 8e jaar zou je misschien beetje winst maken. 10000 x 1,05 tot de 8e macht (10k x 1,05 x 1,05 x/1,05 etc) = 14775 voor de nieuwprijs. Kort erna verkopen v n nieuwe zou met 30% afschrijven uitkomen op 10342. De jouwe zou je dan met wat geluk rond de 10000 kunnen verkopen. Alhoewel ik bij eenzelfde klok liever n jonger model prefereer ivm slijtage, onderhoudsinterval, etc.
Dit is even heel globaal voor t idee, zonder rekenkundig alles netjes te doen, rekening te houden met inflatie, onderhoudsgeschiedenis, grijze markten, transitional modellen, zaken als lugholes, rode printjes, patina, etc.
Maar hoe zit het met een Rolex van laten we
zeggen
een jaar of 5 a 6 oud?
Dat hangt af vd verhouding tussen afschrijving v n
occasion en de waardestijging v n nieuwe (ervan
uitgaande dat ie geen facelift (sub mariner maxi
dial) of updates (submariner glidelock,
ceramischenbezel).
Stel n 10000 daytona zou 30% afschrijven vd
nieuwprijs. Als je em de week erop zou verkopen,
dan zit je op n occasionprijs v 7000.
Als rolex elk jaar circa 5% bij de prijs optelt,
dan zit de nieuwprijs over 6 jaar op ongeveer
13400.
Als die ook 30% afschrijft zit je op 9380.
Pas ergens in t 8e jaar zou je misschien beetje
winst maken. 10000 x 1,05 tot de 8e macht (10k x
1,05 x 1,05 x/1,05 etc) = 14775 voor de
nieuwprijs. Kort erna verkopen v n nieuwe zou met
30% afschrijven uitkomen op 10342. De jouwe zou je
dan met wat geluk rond de 10000 kunnen verkopen.
Alhoewel ik bij eenzelfde klok liever n jonger
model prefereer ivm slijtage, onderhoudsinterval,
etc.
Dit is even heel globaal voor t idee, zonder
rekenkundig alles netjes te doen, rekening te
houden met inflatie, onderhoudsgeschiedenis,
grijze markten, transitional modellen, zaken als
lugholes, rode printjes, patina, etc.
Dankje Wing, duidelijk verhaal!(tu)
Ik vroeg het me even af omdat er verhalen circuleren dat sommigen inderdaad aardig wat afschrijven en andere hooguit 250 a 300 euro toeleggen op een ceramic sub na een snelle ruil of verkoop.
Klopt al een bus! En ook de vintage Tudors stijgen rap in prijs. Zal ook niet lang meer duren voordat deze buiten bereik van de meesten komen te liggen.
marnix.moed Schreef:
-------------------------------------------------------. De jouwe zou je
dan met wat geluk rond de 10000 kunnen verkopen.
Met ‘de jouwe’ bedoel ik je ouwe v 8 jaar oud. Overigens, zoals ik in mn opmerkingen al aangaf, zal t in de praktijk nog iets langer duren of iets minder zijn. En nhandelaar vraagt er misschien die prijs voor, maar levert ook garantie. Bij n particulier ligt dat wat anders.
Dankje Wing, duidelijk verhaal!(tu)
Ik vroeg het me even af omdat er verhalen
circuleren dat sommigen inderdaad aardig wat
afschrijven en andere hooguit 250 a 300 euro
toeleggen op een ceramic sub na een snelle ruil of
verkoop.
Dat hangt heel erg v model en staat af. Een nos ouwe seadweller of sub zou toch denk ik vele honderden bij moeten leggen voor n nieuwe. Maar t is er maar wat de gek er voor geeft. Zo krijg bij inruil v n red line rolex duiker waarschijnlijk nog geld toe. En met n milsub kun je denk ik meer dan 1 nieuwe voor krijgen.
Als liefhebber van vintage zie ik dat de rek er nog steeds niet uit uit is. Jaar na jaar stijgen de prijzen die worden gevraagd voor vintage modellen. Wat duidelijk is, is dat niet alleen Rolex in constante stijgende lijn zit, maar eigenlijk vrijwel alle merken, mits het aangeboden horloge in goede staat is. Neem Enicar, bij de leek vrijwel onbekend. Dit merk is gekaapt door handelaren en liefhebbers. Handelaren drijven momenteel de prijzen ontzettend op en liefhebbers betalen het gewoon. Het gaat dan wel om specifieke modellen die populair en gezocht zijn. Bij Enicar zijn dat de sportmodellen die vanaf de jaren '60 tot en met '70 gemaakt zijn: Sherpa Dive, Divette, Super Dive, Jet, Graph etc. Nog specifieker: de Super Compressor modellen en dan vooral die met twee kronen.Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een Sherpa Jet uit '68 in perfecte staat. Ooit kostte dit model $68,-. Nu mag je blij zijn als je een mooie vindt onder de 1000,- Euro.
Als ik enkele kenners mag geloven is het begonnen in de jaren '90, bij vintage Panerai en vandaar overgegaan op vintage Rolex. Specifieker: Rolexen met plexi en T-wijzers en platen en dan met name de sportmodellen.
Alhoewel ik het idee heb dat het momenteel minder hysterisch is als twee jaar geleden, zie je gewoon dat het einde voorlopig nog niet in zicht is.
Ik geloof dat die bubbel wel een keer knapt hoor, nu is China een grote afzet markt, maar als die overspoeld zijn is het klaar met de pret, en komt er een crisses dan gaan mensen ze aanbieden, en veel aanbod betekend daling van prijs, en er zijn er vele miljoenen in omloop, elk jaar komen er een miljoen Rolexxen bij!!
En kijk naar het buitenland daar kosten echte maar 5 tientjes …(grappje)
Toen ik op een horlogebeurs was in Duitsland viel het me sterk op dat het aandeel aan Rolex horloges (vintage en gebruikt) veel hoger lag dan de andere merken. Ik dacht nog “hoe zo, exclusief?”.
Je zag er geen Stowa, Steinhard en slechts enkele Sinn of Oris horloges, maar elke stand had wel Rolex liggen! Sommige hadden enkel maar Rolexen op hun stand.
Zich verdiepen in vroege quartz modellen lijkt me nu het moment, niemand wil er nu veel voor betalen, maar soms zijn erg goede stukken.
Mogelijk zijn ze binnen enkele jaren zeer gegeerd. De Omega marine chronometer en de oyster quartz van Rolex zijn wel al hoger in prijs, maar andere stukken vallen eigenlijk goed mee.
Als je, ongeacht het merk, iets (vintage) koopt waar je veel draagplezier aan zult beleven, kun je nooit verliezen! Als je horloges koopt als belegging, geven behaalde resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst…