Mijn vrouw heeft recent een cartier automaat gekocht (francaise). Doet het goed, maar maakt sinds vanmorgen, na een dagje niet dragen een ‘rammelend’/mechanisch geluid. Is dat het mechanisme dat zich aan het opwinden is (de halve dag al?)
Of is dat geluid normaal bij mechanische horloges van dit type?
Hoi Jan,
Ik ben nog niet een beetje een kenner maar het geluid dat je omschrijft heeft, denk ik, niks met het opwinden te maken en een bezoekje aan een horlogemaker lijkt me een goed idee. Ik zou alvast om verdere beschadiging te voorkomen het uurwerk stoppen.
Het opwinden van het uurwerk kan je best horen. Het is echter moeilijk dit geluid te omschrijven. Een filmpje van het horloge met het geluid zou een hoop schelen!
hmm… kent er iemand behalve schaap nog juweliers in omgeving Leiden / Den Haag die dit zou kunnen beoordelen? Indien het inderdaad niet juist is, kan ik hem naar de verkoper terug brengen, maar is nogal gedoe en eind rijden. Wil ik wel redelijk zeker weten dat het niet normaal is…
Paar drupjes 9020 op de rotor-lagerkogels zou al kunnen helpen. Hub’s diagnose is helaas wel realistisch. Beetje smeren zou al een hoop kunnen schelen. Ik zit in Rotterdam.
O ja - juweliers kunnen zoiets in de regel niet beoordelen. Tenzij ze ook horlogemaker zijn.
Ik vrees het ergste want dit klinkt toch wel als eenzijdige opwinding zoals in de 7750 en de miyota.
Ik kan me haast niet voorstellen dat een tollende rotor een slechte rotorlager als oorzaak heeft, dat is gewoon de constructie.
Hier zou een eta uurwerk in moeten zitten die allebei de kanten opwind.
Met het horloge langs bij Schaap&Citroen die hebben Cartier in hun
assortiment.
Kunnen je in no time vertellen of het een echte Cartier is.
Maar iedere goeie horlogemaker kan het horloge ook even openmaken
en kan aan de hand van het uurwerk zeggen of het origineel is en wat het
euvel is.