Als ik de kroon van mijn tudor blackbay 54 opwind klinkt dit de eerste 15 tot 20 rotaties normaal, crunchy zoals men zegt.
Als ik blijf winden klinkt het alsof er iets ‘schuurt’, het voelt dan ook iets straffer aan en soms krijg ik het gevoel dat ik de veer zal overdraaien wat normaal gezien niet gaat ( denk ik ).
Het horloge is een goed half jaartje jong, kan iemand me vertellen of ik best eens langs s&c ga of als dit normaal is
Onzin. 5 a 6 slagen en gaan dragen. Automaten zijn er niet op berekend om enorm ver handmatig opgewonden te worden. Dat vinden de wisselaar-raderen helemaal niet leuk.
Die raderen zijn er de oorzaak van dat een handwinder veel makkelijker opwindt dan een automaat. De wisselaars zetten het draaien van de rotor om in het opwinden van de veer via het palrad, maar zitten wel precies in het “tracé” van het handmatig opwinden.
Ondanks dat het waarschijnlijk niks is, gewoon even bij S&C binnenlopen en vragen of je het kan vergelijken met een ander Tudor. Dit zijn van die dingen die blijven knagen.
Je kunt ook gewoon de ‘Seiko shake doen’. Gaat imo gemakkelijker dan een automaat opwinden via de kroon en heb je ook niet het probleem wat Peter omschrijft :).