Geluid Rolex 3135

Sindskort zeer blij met een Rolex Datejust, deze looptca. 1.5 sec per 24 uur te snel, dus zeer accuraat.
Nu ben ik leek, maar ik hoor naast het tikken ook een hoog toontje, een bijgeluid.
Zal wel kloppen, maar ben toch nieuwsgierig wat dit is.

Zou het " zingen" kunnen zijn van de spiraalveer op de balans.
Bij contractie en expantie van de spiraal kan door de hoge amplitude zo een bijgeluid ontstaan.

ps. deze topic hoort niet in de categorie encyclopedie maar in algemene horlogepraat.

De spriaalveer kan ook tegen iets aan “schuren”… Misschien moet je er even een horlogemaker naar laten luisteren…

Kan maar dat zal het uurwerk niet juist lopen. Hier loopt het zeer goed.

grappig dat zoiets van de spiraal af kan komen, ik hoor dit ook bij meerdere horloges, maar 't meest bij mijn chrono’s met een Valjoux 7733/34; een soort "tik-tok-pjingggggggg - tik-tok-pjingggggggg " (excuseer de beroerde immitatie: geen muzikaal gevoel, helaas :smiley: ) ; heb er eigenlijk nooit over nagedacht wat 't zou kunnen zijn, als 't uurwerk goed loopt zal 't ongetwijfeld geen probleem zijn.

Bij Rolex heeft men geen regelsleutel (raquette) en wordt de lengte van de spiraal maximaal benut .
Bij andere ebauchecalibers met regelsleutel, kan het tikken tegen de stiften ook een geluid maken maar zal moeilijk hoorbaar zijn, wel op het regeltoestel. Bij slechte centrage van de spiraal kunnen er ook geluiden onstaan zonder dat de windingen tegen mekaar komen.
Het niet vlak liggen van de spiraal zou bij expantie en contraxtie de balansas kunnen in de hoogte laten spelen. Maar dat zie ik hier niet gebeuren bij deze Rolex met zo een resultaat.

De hoge toon zou inderdaad wel van een in en uitzettend spiraalveertje af kunnen komen.
Komt dit meer voor?

De vraag stond voor ik het doorhad al onder de kop 'horloge encyclopedie".
Kun je deze dan alsnog omzetten naar de kop “algemene horlogepraat”?
Groet, kobus

Mijn Rolex GMT II zingt ook,heerlijk geluid om bij in slaap te vallen,haha. (Mijn kussen versterkt het geluid zelfs.)
groeten Tim.

“Mijn kussen verstrerkt het geluid zelfs” ? Doe jij het geluid van je rolex na als je je vrouw of vriendin kust ?? (:D(:smiley:

“hoofd”-kussen bedoelde ik.Maar het is een idee,haha.groeten.