Sinds 1993 sleep ik genoemd horloge achter mij aan, gekregen van een bevriende marinier die er tijdens een van zijn reizen een drietal had gekocht. Het horloge heb ik vaak en lang gedragen en is getekend door allerlei situaties waarme het een soort van CV is geworden. Dit is het horloge wat ik nooit weg zal doen en tot een jaar geleden zeer graag droeg.
Twee jaar terug heb ik een batterijwissel laten doen en kwam er na de vakantie achter dat het uurwerk was gestopt en dat er klaarblijkelijk (zout-) zeewater in het uurwerk was gekomen. Na een bezoek aan de juwelier kwamen ze er achter dat herstel onmogelijk leek door aanslag aan de binnezijde. Vervolgens gezocht op internet en toen kwam ik erachter dat het horloge in bepaalde kringen al een soort van cult-status heeft maar dat reservedelen of een heel C022 uurwerk niet zomaar is gevonden. Hierop heb ik het horloge opgeborgen en wat rondgevraagd of er iemand was die dit werkpaard wilde/kon reserveren.
Afgelopen dagen heb ik het goede stuk er weer eens bijgepakt en opgengeschroefd. Ik kwam er al snel achter waarom het horloge water had gemaakt, de pakking was bij de wissel onjuist ingelegd. Ik heb zelf met geduld en wat wattenstaafjes, perslucht, doekjes en borsteltjes de batterijen er uitgehaald en alle klipjes, deksel etc. zo goed mogelijk gereinigd. Drie verse kwaliteitsbatterijen er in gezet en de boel (tijdelijk-) dichtgeschroefd. Het digitale deel kwam direct overeind, het analoge gedeelte bleef stil staan, bad luck ! Dus alles weer weggelegd en weer ‘kniezen’…
Vanmiddag een helder moment, ik pak hem er weer bij en wat denken je!? Gewoon weer lopen als een tierelier! Ik ben gewoon blij als een klein kind! He pulled through! Door alles en iedereen afgeschreven maar ik ga hem binnenkort gewoon weer omslaan! Voor nu ben ik nog op zoek naar een schroefje voor de deksel en een pakking, als iemand mij hier mee kan helpen (of in een richting kan wijzen) dank alvast!
Bijgaand een foto, dit moest ik even delen horlogevrienden. Fijne avond!