Gelukt! Hulp gevraagd bij wisseling Monster bezel

Dag HF hulp gevraagd bij een weerbarstig bezel probleem

Een paar maanden geleden heb ik bij Monsterwarches een nieuwe bezel gekocht voor mijn SRP255 Monster.
Dat is zo’n limited edition Monster met een paarsblauwe sunburst plaat en een blauwzwarte bezel.
Er zat een himderlijke kras op de oude bezel waar ik dacht dat ik wel langs zou kunnen kijken,maar nee… :wink:
kijk maar (tussen de 10 en 11)
[URL=http://s1360.photobucket.com/user/Gnik51/media/55801818-EC5D-427B-BEAD-163A6EC7397B_zpsce6svggp.jpg.html][/URL]

Afgelopen week was het eindelijk eens tijd om m erop te zetten. Ik had het Monster te koop gezet en vond dat dat eigenlijk niet kon met zo’n kras.
Youtube filmpjes gekeken, zou een eitje moeten zijn als je het daar zo zag.
De oude bezel met een dun mes eraf gehaald, kostte wat kracht, maar dat hoort.
Maar ik krijg die nieuwe bezel er dus nu niet op, hoe ik ook duw.
Ik begin met de klok op een vaste ondergrond, bezel er recht op, doekje erop, klein plankje daar weerop en dan met beide handen zachtjes duwen. Dan klikt ie aan 1 kant erop tot de goede positie maar de andere kant lukt niet. Deze blijft met een ruimte tussen bezel en kast van meer dan een mm steken en zit dan muurvast.
Er zitten geen bramen op de kast of de bezel, de rubber ring in de bezel zit keurig op zijn plaats, en de onderkant en afmetingen van de nieuwe is hetzelfde als van de oude.
Hij zou erop moeten klikken, maar helaas.
Iemand een tip wat ik verkeerd doe of waar dit aan kan liggen?

Volgens mij moet je behoorlijk wat kracht zetten :zipper_mouth_face:

1 like

Lekker even opsturen naar Rob :wink:

2 likes

Even omdraaien met de bezel naar beneden en dan met de palm van je hand op het achterdeksel flink kracht zetten.

Klopt, er is veel kracht nodig. Ik leg 'm op de tegelvloer (doekje eronder), dan doekje eroverheen, en balanceer dan een (soep)pan erop. Dan kun je met je volle gewicht kracht zetten op de pan (recht naar beneden). Ik zou wel even de bezel weer loshalen eerst: nu ligt ie mogelijk wat scheef (omdat ie aan 1 kant al vastgeklikt zit). Let op als het glas boven de bezel uitsteekt: dan werkt dit niet.

Of je koopt een pers, of je stuurt 'm naar Rob.

1 like

Misschien moet ik mijn omschrijving “zachtjes duwen” even toelichten.
Met dat zachtjes duwen klikt ie dus aan 1 kant op zijn plaats, met mijn volle gewicht 85 kg :wink:) wil de andere kant dus niet helemaal erop

Ik ben ook een keer dapper genoeg geweest om de bezel van een Monster af te halen. Terug krijgen was niet zo makkelijk als de filmpjes wilden doen geloven… Heb het toen met een Workmate geprobeerd (met doekjes ter bescherming). Eerst de ene kant van het horloge waar de bezel al opzat aangeklemd, toen de andere kant aangeklemd en aangedraaid tot ik de verlossende klik hoorde. Opgelost. YMMY :wink:

1 like

Eigenlijk moet je hem dus even overrijden met de auto :wink:

2 likes

Probeer anders in plaats van statisch je kracht om de bezel uit te oefenen, nu eens met een gedoseerde tik erop. Dit zorgt voor een vele malen hogere kracht dan enkel drukken.

In heet water leggen?

Lijkt me niet echt bevorderlijk voor het kwetsbare uurwerk…

1 like

2 likes

Liever niet met een mechanisch uurwerk
Ik verzamel mijn moed voor de uitvoering van de Workmate tip…

De Master (monsterwatches Rob) om advies gevraagd.
Recht erop zetten en ook recht drukken (en niet zoals de YouTube filmpjes eerst links en dan rechts
En aangezien Ron ook soms een pers gebruikt en het met mijn hele gewicht niet lukte…
Stukje leer op twee plankjes

Slik…

Aandraaien en tegelijkertijd de plankjes samenknijpen

Gelukt! Mijn LE in oude glorie hersteld
Dat zo’n kras op de bezel je zo dwars kan zitten…

15 likes

Ik ben niet van de Monsters maar met SKX’en gebruik ik een grote atlas, zodat ik met beide onderarmen er op precies recht kan drukken. En dan heb je soms maar net genoeg aan lichaamsgewicht idd.
Ik heb wel eens gehad dat het rubber ringetje scheef zat en dat ik hem daardoor wat geplet heb. Dat risico is met een bankschroef nog wat groter omdat je A. niet het “gevoel” hebt wat je met de “onderarmen op een atlas-methode” hebt en B. het horloge verticaal hangt en het scheef kan gaan. Verder heb je wat meer kans op vallen van het horloge.

Mooi dat het gelukt is.

De mogelijkheid toch een beetje binnen het grove geplet van de bankschroef op het gevoel te kunnen jutteren ging in mijn opstelling ook nog wel, door het laagje leer en omdat het grenen hout was, dus vrij zacht.
Het laatste tikkie aan de bovenkant (want 1 kant ging toch het eerste) kwam niet van de bankschroef maar door de beide plankjes samen te knijpen, tot de verlossende klik.
Viel me toch wat tegen hoeveel kracht er voor nodig was, dat zag er op Youtube toch een stuk simpeler uit.

Mijn ervaring is dat in de loop van de tijd (na een aantal keren bezel terugklikken) de benodigde hoeveelheid kracht ook wat minder kan worden.

Goed en inventief opgelost.