Genève, Constellation, Seamaster, Speedmaster, Railmaster,

De laatste drie zijn me wel duidelijk, maar de eerste twee…
Vanwaar de naam en is er bv. kwaliteitsverschil tussen een Omega Constellation en een Omega Genève ?

De Constellations (geintroduceerd in 1952) vormen de top lijn van Omega. De benaming Constellation (Sterrenbeeld, gesternte) is een verwijzing naar de Observatoria, waar de tijdmeetwedstrijden werden gehouden. De precisie van een uurwerk was een belangrijk verkoopargument in de jaren 50, en veel fabrikanten deden mee aan precisiewedstrijden. Omega had een bijzonder goede reputatie op dit gebied.
Het logo van de Constellation lijn is dan ook een observatorium op de voorgrond, met een sterrenbeeld daarboven. (zie het voorbeeld hieronder van mijn Constellation Pie-Pan

In alle Constellations zit een Chronometer uurwerk, en dan alleen die Chronometers die de benaming Especially Good Results mee kregen bij de keuring. Rolex bijvoorbeeld gebruikte de Chronometer uurwerken met deze benaming alleen in de duurdere uitvoeringen (gouden- of platina kasten), de gewone Chronometers werden bij Rolex gebruikt voor horloges met stalen kasten.

Door de jaren heen is het design van een Constellation vaak gewijzigd. Veel van deze designs vind ik persoonlijk niet zo geslaagd. Wat mij betreft geldt voor de Constellations; Hoe ouder het model, des te mooier.

De benaming Geneve (geintroduceerd in 1953) verwijst naar Omega´s Usine de Geneve, waar vroeger de precisie uurwerken van Omega geproduceerd werden (bijv. de 30mm uurwerken, de 30mm Chronometres, en de 30mm Tourbillons). De benaming Geneve gebruikte Omega voor de meer elegantere modellen. De naam Geneve werd het laatst gebruikt bij de ovale Dynamics. De Geneve naam ging medio jaren 70 op in de `DeVille´ lijn. In 1979 was het helemaal gebeurd met de benaming Geneve. Nog twee keer werd de benaming Geneve gebruikt, in 1984 en in 1997.

(bron: Omegamania catalogus)

gr,
Hans Mennink

Dank U, Hans, nu ben ik weer wat wijzer geworden, en dat nog wel zonder die Omegamania-catalogus :wink:
Het was een zeer boeiende en verhelderende uitleg.

Vraagje: Constellation heeft ( vergeef het mij) ook een Quartz in zijn gamma. Is dat dan ook een thermo-compensated ?
Enfin, hoedanook, die Constellations staan dan allen borg voor een hoge kwaliteit ?