Genieten: Angelus verzameling

Zoals waarschijnlijk wel bekend, bestaat mijn verzameling “ouwe zooi” voornamelijk uit chronograaf en kalender horloge opknappertjes die lijdend voorwerp zijn van mijn “knutselprojekten”.
Één horloge moest ik echter hebben, niet alleen omdat het de voorloper was van alle triple date chronografen, maar ook omdat het zo een verschrikkelijk mooi manufaktuur uurwerk bezat: de Angelus Chronodato.
Begin dit jaar lukte het me om een origineel exemplaar te bemachtigen, en deze werd dan ook met gepaste trots op 't prikbord gepresenteerd als “nieuwe aanwinst”: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1106&i=32894&t=32894

Dat Google goed werk verricht bleek wel toen onlangs nieuw forum lid André mij een privé boodschap stuurde over deze posting.
Hij had zelf ook een paar van deze horloges en was op de prikpagina terechtgekomen via een internet zoekaktie (vermoedelijk levert de Google zoekterm “van der Klaauw” sowieso een nummer één plek op voor dit forum :smiley: )
Hij mailde me wat foto’s van enkele exemplaren uit zijn verzameling, en tsja daar moet ik jullie (met toestemming) natuurlijk van mee laten genieten:

Een hele vroege chronograaf met 14-lijns uurwerk kaliber 210:

Twee fraaie “hebberig makende” Chronodato’s met uurwerk kaliber 217:

Een hele mooie chronograaf zonder kalender; uurwerk kaliber 215: let op de standaard!

Een kalender-maanfasen horloge met 12-lijns kaliber 253

De historie en een modellenoverzicht van Angelus is te vinden op deze website: http://www.invenitetfecit.com/

Als iemand nog aanvullende informatie over dit geweldige merk heeft (of misschien zelf een exemplaar in de verzameling?) laat het even weten!

Groet,
Paul

3 likes

Prachtig…Vooral die Chronodato’s…Een fraaie collectie. Het maantje op de onderste foto heeft alleen een moeilijke nacht achter de rug zo te zien :slight_smile:

gr,
Hans Mennink

LOL :smiley:
je hebt gelijk, zo zie je maar weer: woont wel in een gouden huisje, maar kijkt nog steeds behoorlijk beteuterd :smiley:

Mooie verzameling.
Spijtig genoeg heb ik nog geen Angelus , maar ik kijk uit.
Angelus is een monument in de vintage horlogerie.
Bedankt voor de foto’s Paul, is weer ff genieten. :wink:

Freddy

Ik heb op een van de vorige rikketiks eens met een werkelijk gaaf exemplaar uit de jaren 40/50 in mijn handen gestaan. Je voelt echt dat je een stukje historie in je handen hebt. Zuinig op zijn hoor.

http://cgi.ebay.nl/ANGELUS-CRONOGRAFO-CAL-COMPL-1950_W0QQitemZ5025313948QQcategoryZ26091QQrdZ1QQcmdZViewItem

Wauw, mooi hoor :slight_smile:

Heeft dit soort datum aanduiding een speciale naam?

@Euc-, De aanduiding van zowel dag, datum en maand heet een “volledige kalender aanduiding”.

Het meest bekende moderne uurwerk met een volledige kalender aanduiding is de Valjoux 7751 (tevens maanstand).

Ik heb een zwak voor dit soort horloges, vooral de vintage uurwerkjes. Henrik heeft ook een paar mooie exemplaren in zijn collectie…(niet allemaal volledige kalender, maar ook dag/datum weergave)

gr,
Hans Mennink

Ah dank je wel, vind dat soort horloges erg mooi. Denk alleen dat het te klassiek voor mij is (naja denk, ben ik bang voor).

Zie mijn laatste voor en na; http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,3735

Mooi setje bij elkaar, Paul. Waarschijnlijk ook nog in een zeer goede technische staat. Paul kennende althans…:D:D:D:

Zo’n standaardje is geweldig, ook van eigen hand ?

Die standaardjes zijn gemaakt van houten 2 meter tuinpalen met een diameter van plm 5 cm
Ik zaag die in plakjes van 3,5 cm hoog,beitsen,plaklettertjes erop, goud voor gouden exemplaren-zilver voor de stalen modellen,(misschien kan Paul die 2 stalen Angelussen ook op het forum plaatsen ?) ,plastic clipje erop en voor plm. 1 euro materiaal per stuk ieder merk zijn eigen standaardje.

Gebruik wel voor ieder merk een ander type letter.

als ik originele standaardjes kan kopen doe ik dat ook,voor veel oude merken is er helaas nog maar weinig te krijgen

Al die Angelus horloges zijn in goed werkende staat.
naast Angelus verzamel ik nog o.a Breitling, Gigandet, Rolex, alles van voor 1970 heeft wel mijn interesse.
dat maantje kijkt zo sip sinds Angelus in 1978 failliet ging.

Andre

Heb je ook de eerste breitling navitimers?

Die zijn moooooi !

deze superklokjes zijn niet van mij Lucien :frowning:
Ze zijn allemaal uit de verzameling van Andre, ik plaats alleen de plaatjes voor hem; ook aan de technische staat heb ik geen enkel aandeel :smiley:

Hierbij nog de resterende plaatjes van de stalen uitvoeringen:

Zijn ze fraai, of zijn ze fraai???
Paul

antwoord op berichtjes van Euc-

Ik heb (nog) geen vintage Breitling Navitimers, ik vind ze ook super vooral die met dat AOPA logo.
Ik heb wel een Chronomat uit 1947, Paul heeft er een plaatje van.

Over die link naar eBay met die Angelus Chronodato van die Italiaan.
dit was origineel een goldplated model, de kast is nu gepolijst en de wijzerplaat opnieuw gedaan. Ziet er desondanks nog aardig uit, de Angelus calibers 217 die er in zitten,zijn in ieder geval praktisch onverslijtbaar.

Andre

Angelus is ook zo’n merk die we vandaag de dag vergeten zijn… maar echte vintage liefhebbers die kunnen dit zeker waarderen.

3 likes

Na 16 jaar :point_up_2: :point_up_2:een geruststellend bericht.
:joy: :joy: :joy:

3 likes

Ik heb hier ooit de term necrobump voorbij zien komen. Die lijkt mij hier wel op z’n plaats.

Dit bumpen is haast grafschennis.

3 likes

Ik heb me daar ook wel eens (per ongeluk) schuldig aan gemaakt. Je scrolt wat, je zoekt wat en dan zie je iets waar je wat zinnigs op denkt te kunnen zeggen… Moet kunnen toch? Wordt een vergeten onderwerp misschien weer levend… :face_with_hand_over_mouth:

:wink:Het past wel in de nalatenschap van angelus zelf om af en toe een revival bericht te hebben toch?