Dat heeft hij, want beide pushers zijn verschroefd
en weer vastgedraaid.
gelukkig maar, (de "karteling deed het al vermoeden, maar ik kon er niets over vinden in de overigens mooie brochure http://www.ro1.nl/space/RO1SPACE.pdf
)
Roland Oostwegel heeft werkelijk overal aan gedacht! (tu)
Geweldig horloge, gefeliciteerd!
Wat ik me afvraag, zou een automaat zich nog anders gedragen in zero gravity? In principe werkt de rotor op zwaartekracht. Nu moet hij het doen met de slingerbeweging van de pols.
Geweldig horloge, gefeliciteerd!
Wat ik me afvraag, zou een automaat zich nog
anders gedragen in zero gravity? In principe werkt
de rotor op zwaartekracht. Nu moet hij het doen
met de slingerbeweging van de pols.
Dit is uiteraard van tevoren bekeken en getest in de gewichtsloosheid simulator. Maar door de constructie van de keramische as en de rotor levert dit geen problemen op. Wel is het zo dat Andre, omdat hij beide horloge niet voortdurend draagt, ze soms even moet ābijwindenā (als dat al correct Nederlands is )
En Fortis had kunnen weten dat het werkt in de ruimte van Sinn, want hun 140S (automaat) was in 1985 in het Spacelab D1 (Mission name: STS-61-A; Orbiter: Challenger; Launch Date: October 30, 1985).
Deze tekst vond ik nog over de rotor en de werking bij gewichtloosheid.
De rotor draait op een lager normaal heeft de gravitatie invloed op rotor en zal het gewicht uit eindelijk geremd worden door de zwaartekracht.
In de ruimte heeft de rotor (bijna) geen invoel van de gravitatie. De rotor zal door de energie van de drager in beweging komen.
De rotor zal langer draaien maar uiteindelijk heeft hij weerstand van het rotorlager waardoor hij geremd wordt. Het klopt dat het een zware belasting is voor het lager dit is op te vangen door een keramisch lager wat veel minder gevoelig is voor slijtage. In de andere richting heeft de rotor uiteindelijk weerstand van het opwind mechanisme ook hier, als de veer in de veerton zijn volledige spanning heeft slipt hij door. Aan te nemen is dat het horloge in de ruimte zelfs sneller tot zijn volledige gang reserve komt.
Deze tekst vond ik nog over de rotor en de werking
bij gewichtloosheid.
Bedankt voor de nuttige toelichting! Eerder sprak je ook over een keramische āasā. Bedoel je daar feitelijk de keramische lagers mee (zoals door je beschreven) of werkelijk de as?
Deze tekst vond ik nog over de rotor en de
werking
bij gewichtloosheid.
Bedankt voor de nuttige toelichting! Eerder sprak
je ook over een keramische āasā. Bedoel je daar
feitelijk de keramische lagers mee (zoals door je
beschreven) of werkelijk de as?
Het aantal rotaties tot het horloge āvol isā en de slip in werking gaat is gelijk aan de situatie op aarde, dus geen extra belasting. Bij volledige spanning op de veerton slipt het opwindmechanisme en dan kan er sprake zijn van meer slijtage dan āop aardeā:
ruimte: afremming enkel door slip opwindmechanisme
JLC Futurematic (1953 - 1958) heeft een mechanisme dat de rotor (hamer) blokkeert bij volledige opwinding.
Zijn er in de RO ook aanpassingen gedaan om de slijtage door het extra slippen te voorkomen / verminderen (coatings o.i.d.)?
hcptdg Schreef:
Deze tekst vond ik nog over de rotor en de werking
bij gewichtloosheid.
De rotor draait op een lager normaal heeft de
gravitatie invloed op rotor en zal het gewicht uit
eindelijk geremd worden door de zwaartekracht.
In de ruimte heeft de rotor (bijna) geen invoel
van de gravitatie. De rotor zal door de energie
van de drager in beweging komen.
De rotor zal langer draaien maar uiteindelijk
heeft hij weerstand van het rotorlager waardoor
hij geremd wordt. Het klopt dat het een zware
belasting is voor het lager dit is op te vangen
door een keramisch lager wat veel minder gevoelig
is voor slijtage. In de andere richting heeft de
rotor uiteindelijk weerstand van het opwind
mechanisme ook hier, als de veer in de veerton
zijn volledige spanning heeft slipt hij door. Aan
te nemen is dat het horloge in de ruimte zelfs
sneller tot zijn volledige gang reserve komt.