Ik vond op EBay een verkoper genaamd ‘pacardt’ uit Duitsland die heel veel losse onderdelen verkoopt.
Hij is zo ook de enige die (“pre-owned”) dials verkoopt voor een van mijn horloges.
Het gaat om een niet zo populair horloge waar er volgens mij heus niet veel van verkocht zijn, dus ik vraag me af hoe het kan dat zo iemand beschikt over een stuk of 15 pre-owned dials terwijl die verder nergens te vinden zijn.
Is daar een goede uitleg voor of is dat inderdaad shady?
Het is gewoon partij handel, ik heb er ook wel eens wat gekocht. Hij heeft heel veel en heel divers. Vaak wordt de handel uit elkaar gehaald om meer op te brengen.
Sure maar dan geldt de vraag nog steeds - “waar komen opeens 15 dials vandaan van een niet-zo-populair horloge van een paar duizend euro van een niet-zo-populair merk”.
Ik snap niet hoe er opeens 15 horloges afgeschreven zijn, de dials eruit gehaald zijn, en dan ook nog allemaal bij dezelfde persoon terechtgekomen zijn.
Er valt uberhaupt niet eens een review of pers-artikel over dit horloge te vinden op internet maar somehow kan iemand zomaar aan 15 pre-used dials komen?
Dat heet netwerk. Misschien opgekocht via een watch auction ergens op de wereld. Als je je eenmaal bezig houdt met een bepaalde handel dan zit je er dieper in dan iemand die op Ebay een dial zoekt voor een niet populair merk.
Soms ook partij overproductie die de handel in gaat.
Niet elk deel wordt een horloge en aantallen drukken de prijs.
Bijvoorbeeld op de inschatting van verkoopaantallen worden 2500 wijzerplaten besteld met logo. Verkoop stopt op 2300. Blijft nog tijdje op de plank voor evt service en garantie en gaat dan naar opkoper.
Wordt vaak niet als nieuw verkocht omdat er mee geschoven is van locatie naar locatie.
Zo heb ik al eens een aantal Ocean7 meteoor kasten en wijzerplaten gekocht waarvan @fredpanarai1 er 1 heeft
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat iemand voor een niet populair horloge van een onbekend merk stapels neppe wijzerplaten gaat zitten maken. Als je geld wilt verdienen kun je beter Seiko wijzerplaten gaan drukken.
Gewoon overtollige voorraad legitieme wijzerplaten lijkt mij een veel logischere verklaring.