Geperst glas verwijderen, tips gevraagt

Ik heb een oude citizen op de kop getikt waarvan het glaasje is geperst en moet worden vervangen.
Graag zou ik wat tips ontvangen over hoe dit glas te verwijderen zonder sporen na te laten.
Daarnaast zijn alle tips en tricks mbt geperst glas welkom (plaatsen, tools etc)

====

Hmm, bij nader inzien is dit een geperst glas met een spanring (dacht in de eerste instantie dat het gekit was), ik heb wat foto’s toegevoegd.
Ook hier heb ik geen ervaring mee, hoe deze te verwijderen ?
Alvast bedankt

Noah heeft ooit eens heel mooi uitgelegd hoe je dat moet doen.
Ik denk dat de Citizen op de zelfde manier gedaan moet worden, http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,244541,244541#msg-244541
En hier nog eentje uit het archief. http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,6629,phorum_session_v5=83154eb469b3ad414fee58f71647bcd0

Om te verwijderen gewoon met de duimen uitduwen, zo breng je geen beschadigingen aan. Voor de tools ed verwijs ik naar voorgaande post.

Bedankt voor de reacties, het ging een stuk eenvoudiger dan verwacht!
Nu moet ik op zoek gaan naar, bij voorkeur identiek, nieuw glaasje waar deze spanring in past. Ook hier zijn adviezen en tips weer welkom :slight_smile:

De glaasjes met spanring zijn de waterdichte, ze worden geleverd met de ring er in. (Chroom of goudkleurig).
Naast de diameter moet je ook de hoogte in de gaten houden.
Misschien zit hier iets voor je bij. http://stores.ebay.nl/Global-Watch-Straps/Armed-Chromed-ring-/_i.html?_fsub=1994374016&_sid=39486526&_trksid=p4634.c0.m322

Beste Ernst,

Met name bij Japanse horlogemerken komt het regelmatig voor dat er uitsluitend (dure) merkgebonden glazen kunnen worden geplaatst. Op de foto kan ik het niet goed zien, maar kijk bijvoorbeeld goed of de spanring niet overmatig breed is en of deze al dan niet voorzien is van een uitdraaiing waarin de wijzerplaat moet passen.

Succes en vriendelijke groeten,
Robbert

236 is als ik het goed begrepen heb 23,6 mm

Dat dacht ik eerst ook, maar de meeste glaasjes waren zoveel kleiner dan het glas in mijn horloge, terwijl het me toch een gangbare maat leek.
Meeste relevante links uitgeplozen en toch een paar kandidaten kunnen vinden, althans …

De binnendiameter van de vatting in de kast is 30.9 mm
De buitendiameter van het oorspronkelijke, kapotte glas is 31 mm

De glaasjes die het meest in de buurt komen hebben een buitendiameter van 31,3 mm. Gaat dit goed met persen? Mn gevoel zegt dat het zou moeten kunnen, maar er zal dan wel iets meer spanning op staan…

diameter moet voor dit soort glazen juist, in uw geval 310.
311 zal al stuk gaan met het inpersen, kan maar moet dan met de hand wat bijgewerkt worden.

Bedankt voor je advies Freddy, dat ga ik dan dus niet proberen.
Ben momenteel hard op zoek naar een (niet domed) 31mm glas met spanring, maar heb er nog geen kunnen vinden. Mocht iemand hier zo’n glaasje hebben liggen of een site weten waar deze zijn te vinden dan houdt ik me aanbevolen.

Er is ook verschil in maat bij verschillende merken.
310 bij het merk Robur is juist 310.
Bij Verlux moet je 311 hebben.
Dit is een voorbeeld van merken waar ik mee werk.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Als je op de link klikt log je in op jouw naam … RonPxxxxx… volgens mij kan je dat beter FF veranderen…

Groet Geert

misschien dat Erik je verder kan helpen www.horlogemakers.nl , die man heeft bijna alles in huis…

Lang gezocht en uiteindelijk uit deze sternkreuz catalogus
http://www.sternkreuz.de/accordion/assets/Sternkreuz_Gesamtkatalog%20G22.pdf
onderstaande glaasjes geselecteerd.

Wordt waarschijnlijk het glas rechtsboven, een ‘originele’ van citizen zelf.

Overigens, een Citizen dealer uit mijn stad bezocht en gevraagt naar advies, hij adviseerde me een 311 glas te nemen (dus niet 310; 1,1mm groter tov de binnendiameter van de kast, deze is 30.9). Dit spanringglas moest volgens hem niet geperst worden maar met een speciale tool (een grijper met tientallen armpjes) die het glas samenknijpt waarna het geplaatst wordt. Op het forum begrijp ik dat dit juist niet zo gedaan moet worden.
Ik zal snel een pers gaan aanschaffen. Het eindresultaat laat ik binnenkort eens zien in een aparte post.